تفاوت دوربین دیجیتال SLR با دوربین دیجیتال معمولی در چیست؟

احتمالاً اگر تا کنون مقالات و اخبار مربوط به دوربین های دیجیتال را خوانده باشید، اصطلاحSLR به گوشتان خورده است.

SLR مخفف جملهSingle Lens Reflex می باشد.

دوربین های SLR اصطلاحاً به دوربین های گفته می شود که از یک جفت عدسی و آینه، هم برای ثبت تصویر و هم برای دیدن فوکوس کردن روی سوژه استفاده می کنند.

یک دوربین از نوع SLR ممکن است دیجیتال باشد یا نباشد.دوربین های دیجیتال SLRگاهی اوقات DSLRهم نامیده می شوند.

چنانکه پیشتر گفتیم در این دوربین ها به دلیل استفاده از سیستم اپتیکال، از منظره یاب معمول نیز می توان در کنار صحفه نمایش LCDاستفاده کرد.

دوربین های SLRحرفه ای معمولاً طوری طراحی شده اند که لنز دوربین به طور کامل قابل تعویض باشد.

بنابراین در دوربین هایDSLR تاکیید چندانی روی میزان بزرگنمای لنز یا همان مقدارxنیست زیرا دوربین SLRاصولاً مستقل از لنزی که قرار است روی آن سوار شود طراحی می شوند.

با این وجود اخیراً نسل جدیدی از دوربینهای نیمه حرفه ایSLR به بازار آمده اند که مجهز به یک لنز زوم با قدرت بزرگنمایی مناسب و مکانیزم Reflex Single Lens هستند.

در این دوربین های دیجیتال اگر چه لنز اصلی دوربین قابل جدا شدن از بدنه نیست اما عکاس می تواند با استفاده از یک قطعه جانبی به نام آداپتور روی لنز دوربین لنزهای مبدل(Converter Lens)یا تکمیلی نصب کنند.

این لنزهای تکمیلی در حقیقت قابلیت عکسبرداری زاویه باز(Wide)یا زاویه بسته(tele)دوربین را افزایش می دهند.بعضی از دوربینهای دیجیتالی که اصطلاحاً به دوربین هایUltra Zoom مشهور هستند(به دلیل استفاده از لنز زوم قوی)مانند سریPower Shot SX ISاز Canonچنین قابلیتی دارند.

این دوربین ها را نمی توان یک SLR واقعی نامید ولی همان خصوصیات و ویژگی های اصلی دوربین های SLR را با قیمتی به مراتب ارزان تر در اختیار عکاس قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *