راهنمای نصب دوربین مداربسته Dome

در این مقاله قرار است برای شما درمورد نصب و راه اندازی دوربین مداربسته Dome نکات و توصیه هایی داشته باشیم. سعی کرده ایم بر روی نکات کلیدی و مسائل و گزینه های عملی پیش رو بر اساس سناریویی معمولی پیش  برویم.

مواردی که قرار است بیشتر مورد توجه قرار گیرد:

  • انتخاب بین دوربین مداربسته های Dome با طراحی پایه لنز قابل چرخش در دو یا 3 بعد(چرخش دوبعدی یا سه بعدی)
  • درک محدودیتهای چرخش دو بعدی و اینکه چه زمانی چرخش 3 بعدی ترجیح داده می شود.
  • گزینه های نصب دیواری شامل حالت مسطح یا بر روی استندها
  • انتخاب دوربین مداربسته قابل نصب بر روی سطح
  • محدودیت و شرایط نصب دوربین بر روی سقف
  • تصمیم گیری برای نصب دوربین مداربسته در سقف، دیوار و ..

تفاوت در طراحی دو یا سه بعدی (Gimbals)

بطور کلی باید ابتدا بدانیم که Gimbals در اصطلاح به چه معناست. در ویدئوی زیر بخوبی تشخیص می دهید. منظور از Gimbals یعنی پایه لنز روی دوربین بتواند در چند جهت چرخش داشته باشد. برای مثال اگر تنها لنز بتواند بصورت افقی و عمودی حرکت نماید یعنی شما بصورت عادی از نوع 2 بعدی استفاده کرده اید. بطور کلی دوربینهای مداربسته Domeدارای دو نوع طراحی پایه لنز هستند که امکان تغییر نمای دوربین بدون تغییر محل نصب را به نصاب می دهند. در حالت سه بعدی علاوه بر تغییر زاویه عمودی و افقی می توانید براحتی بدون تغییر  زاویه پایه دوربین تصویر را بچرخانید! فرض کنید ثابت روی صندلی قطار وحشت نشسته باشید و بجای جابجایی شما با تغییر زاویه ریل شما سر و ته شوید، درواقع بعد سوم در این دوربینها همین کار را انجام می دهد. در تصویر زیر مشاهده می نمایید:

مدلهای سه بعدی برای تصحیح نمای دوربین مداربسته پس از نصب فیزیکی دوربین بسیار مناسبند و انعطاف بالایی در نصب دارند.

نصب دوربین مداربسته Dome بر روی سقف شیبدار گاهی نیاز به تعبیه جعبه ای برای ایجاد تراز در زیر دوربین دارد. این موضوع معمولا نه از نظر زیبایی کار و نه از نظر کاربران قابل پذیرش نیست.

اکثر دوربینهای مداربسته Dome معتبر موجود در بازار امروزه طراحی پایه لنز سه بعدی دارند ولی هنوز بین دوربین مداربسته های Dome سایز کوچک مدلهای دو بعدی زیادی وجود دارد که اکثرا از مدلهای ارزانقیمت بشمار می آیند. برای مثال دوربین مداربسته Axis M3004/M3005، Dahua HD2100N و Hikvision DS-2CD7164-E مدلهای کوچک Dome هستند که همگی قابلیت چرخش 3 بعدی را دارند در حالی که مدلهای Bosch Flexidome Micro، Sony X series و ACTi E Series با پایه لنز 2 بعدی ساخته شده اند.

مدل چرخش دوربین می تواند در برگه مشخصات براحتی دیده شود و نشان دهنده میزان چرخش است. در زیر دو نمونه از مشخصات دوربین مداربسته Hikvision (کادر پایین تصویر)و Bosch (کادر بالای تصویر)را میبینید:

مشخصات دوربین مداربسته Bosch Hikvision

نصب بر روی دیوار

دو روش کلی برای نصب دوربین Dome بر روی دیوار وجود دارد که هردو روش بستگی به محل نصب و محیط و میدان دید مورد نیاز دارد:

بصورت Flat(مستقیم)

در این روش کف دوربین بر روی سطح دیوار قرار گرفته و بدون نیاز به هیچگونه پایه اضافی بصورت مستقیم قابل نصب است.

نصب دوربین مداربسته دیوار

پایه های دیواری

این مدل نصب احتیاج به دستگیره ها و پایه های دیواری مانند آنچه در تصویر زیر می بینید خواهد داشت. این نوع استندها و براکتها در اندازه ها و شکلهای مختلفی در بازار وجود دارند:

پایه نصب دوربین مداربسته

میدان دید:

اولین و مهمترین موضوع در نصب دوربین مداربسته داشتن بهترین میدان دید مورد نظر است که قطعا روش نصب دوربین مداربسته را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در دوربین مداربسته هایی با طراحی پایه لنز برای چرخش دوبعدی بدست آوردن زاویه دید مورد نیاز با نصب دوربین بصورت Flat بر روی دیوار سخت خواهد بود. حتی در برخی از مدلهای 3بعدی هم ممکن است دید صحنه مورد نظر را با توجه به زوایای محدود چرخش عمودی و افقی نتوانیم بدست بیاوریم. برای حل این مشکلات میتوان از پایه ها و براکتهای دیواری استفاده کرد.

نصب شکیل بر روی دیوار

بحث زیبایی نصب بر روی دیوار ممکن است گاهی بسیار مهم و حتی خسته کننده باشد. بعضی کاربران معتقدند که استفاده از پایه ها زیبایی و طراحی داخلی را بهم می زند. بقیه هم حس می کنند نصب دوربین مداربسته Dome بر روی دیوار زیاد جالب نیست یا کمی دوربین را ارزان و بی کیفیت نشان می دهد. البته تصمیم در این باره کاملا سلیقه ای می تواند باشد.

هزینه

هزینه نصب دوربین مداربسته بر روی دیوار با استفاده از پایه ها یا استندهای دیواری معتبر بالاست. خود پایه ها نیز قیمت بالایی دارند. هزینه نیروی نصاب و نصب ایمن کابلها در روی دیوار هم همینطور و سپس در داخل دیوار نیز تعبیه خودش را دارد که اینکار نسبت به نصب ساده بیشتر هزینه می طلبد. اگر چه بنظر می آید انجام آن برای یک دوربین مداربسته خیلی زمان نبرد، اما برای پروژه های چند دوربینه بسیار وقتگیر خواهد بود.

دوربین مداربسته هایی با طراحی پایه لنز برای چرخش دوبعدی بدست آوردن زاویه دید مورد نیاز با نصب دوربین بصورت Flat بر روی دیوار سخت خواهد بود. حتی در برخی از مدلهای 3بعدی هم ممکن است دید صحنه مورد نظر را با توجه به زوایای محدود چرخش عمودی و افقی نتوانیم بدست بیاوریم. برای حل این مشکلات میتوان از پایه ها و براکتهای دیواری استفاده کرد.

نصب روی دیوار یا تعبیه در داخل دیوار(توکار)

وقتی به بحث نصب دوربین مداربسته Dome بر روی سقف می رسیم سوالی که همواره پرسیده می شود این است که روکار یا توکار نصب شود. برای هر دو این حالات نصب، معایب و مزایایی می توان نام برد.

نصب دوربین مداربسته Dome

نصب بر روی دیوار(روکار) سریعتر است ضمن اینکه نیاز به ایجاد حفره بزرگی بر روی سطح وجود ندارد. همچنین احتمال آسیب زدن به سطح نیز کمتر خواهد بود(مثلا بر روی دیوار یا کاشی های سقف کاذب). بعضی از کاربران بخاطر حساسیت بر روی بحث طراحی و زیبایی محیط دوست دارند دوربین بصورت توکار در داخل سقف یا دیوار تعبیه شود و کمتر بیرون زده باشد. البته این مشکل کمتر متوجه دوربین مداربسته Dome کوچک خواهد بود زیرا معمولا سایز بسیار کوچکی حداکثر تا 10 سانتیمتر دارند.

مشکلات نصب توکار

اگرچه نصب توکار از نظر زیبایی و ظرافت طراحی و نصب گزینه بهتری به حساب می آید، اما مشکلاتی نیز دارد. اول اینکه نصاب باید از یک قاب توکار استفاده کند تا بتواند دوربین را در داخل آن مهار و نصب کند. دوم اینکه این قاب نیز خودش هزینه مضاعف دارد. ضمن اینکه شاید قاب مناسب را نتوانیم براحتی در بازار پیدا کنیم.

ایجاد استقامت بیشتر برای نصب روی کاشی های سقف کاذب

مهم نیست که دوربین مداربسته به چه صورت به سقف نصب شود اما بخش مهم کار که معمولا نادیده گرفته می شود این است که آیا پایه های سقف کاذب بخوبی آنرا مهار می کنند؟ اکثر دوربینهای مداربسته یا مدلهای مجهز به IK10 بسیار سنگین هستند و باید برای کاشی سقف کاذب محل نصب زیرسازی و مهار خوبی در نظر گرفته شود و تنها به پایه های نگهدارنده سقف کاذب اکتفا نکرد. البته این نگرانی کمتر متوجه دوربینهای سایز کوچک و سبک وزن خواهد بود.

راههای مختلفی برای حل مشکل وجود دارد اما معروفترین روش استفاده از ریلهای تقویتی و انشعابی سقف هاست که در تصویر زیر می بینید.

ریل سقف کاذب

همینطور می توانید از پلها و جعبه های تعبیه اسپیکرهای سقفی استفاده کنید که براحتی بدنه دوربین در جای امنی در سقف پوشیده می شوند.

پایه نگهدارنده دوربین مداربسته

مثالهایی در مورد میدان دید

در ادامه نمونه ای از نماهای مختلف از سه روش نصب دوربین مداربسته Dome نشان خواهیم داد. سه روش نصب منظورمان نصب بر روی دیوار، سقف، زیر طاق یا شیروانی است. در تصویر می بینید که در این سه مدل نصب دوربین مداربسته Dome، محیط راهرو پوشش داده می شود اما تفاوتهای ظریفی در میدان دید وجود دارد که در ادامه می گوییم.

نصف بر روی سقف

ابتدا ما دوربین مداربسته را بر روی سقف نصب می کنیم که تقریبا 2.75 متر از کف فاصله دارد. همانطور که در ویدئوی زیر خواهید دید بخاطر محدودیت میدان دید عمودی دوربین، تنها حدود 1.5 متر از کف زمین تا سقف را در انتهای راهرو نمایش می دهد. در این حالت اصلا چهره عابرین دیده نمی شود و براحتی بدون دیده شدن صورتشان می توانند به اتاق سمت راست بروند. این مشکل درحالت نصب دیواری بر طرف می شود.

نصب بر روی دیوار کناری

در این وضعیت دوربین در انتهای دیوار راهرو بر روی دیوا کناری نصب شده و تقریبا 2.75 متر از کف راهرو فاصله دارد. نصب به این شکل می تواند تصویر تمام راهرو را پوشش دهد و حتی بخشی از فعالیتهای داخل دو اتاق سمت چپ را نیز پوشش داده است. با این حال نمی تواند ورودی سمت راست را بخوبی نشان دهد.

در ادامه می بینیم که نصب دوربین مداربسته در مرکز دیوار انتهای راهرو یا سقف شیبدار انتهای راهرو می تواند این مشکل را بر طرف کند.

نصب بر روی طاق(بخش بیرون زده) انتهای راهرو

در آخر دوربین مداربسته را در انتهای راهرو بر روی دیواره و طاقی که سقف کاذب ایجاد کرده بود نصب کردیم. در این نقطه هم مزیت نصب سقفی را داریم و هم می توانیم دید بهتری بر روی اهداف مورد نظرمان داشته باشیم. همچنین محدودیت دید انتهای راهرو را نیز دیگر نداریم. برای دوربین مداربسته هایی که زاویه دید عمودی محدودی دارند(مدلهای کوچک) این حالت بهتر جواب می دهد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *