تنفس بازار خاورمیانه پیش از سال بزرگ 2020

در سال پیش رو، یعنی سال 2020، برای اولین بار در تاریخ خاورمیانه، نمایشگاه بین المللی اکسپو با تم «ارتباط ذهن ها، ساخت آینده» در دوبی برگزار خواهد شد. انتظار میرود که این رخداد به تنهایی برای خود دوبی، سودی 23 میلیارد دلاری به ارمغان بیاورد و از میان تمامی حوزه ها، باعث توسعه ی بخش های ساخت و ساز، حمل و نقل و هتل داری شود. برای بیشتر شرکت های حاضر در منطقه، پیشرفت و رشد یک امر ثابت در طول چند سال گذشته بوده است.

و با این وجود، با به پایان نزدیک شدن این دهه و توقف این بازار برای فکر کردن روی مسائل رخ داده پیش از نمایشگاه بین المللی اکسپو 2020 و در بحبوحه های ایجاد شده بر سر قیمت نفت در اقتصادی که غالبا وابسته به سوخت فسیلی خود است، نوعی کسادی خفیف احساس میشود. و حداقل برای برخی از افراد، این موضوع غیرمنتظره نبوده است.

به نقل از جمیل الاسفر، مدیر ارشد فروش شرکت آی.دی.آی.اس در خاورمیانه و آفریقا: «پیش از سال 2019، ما یک کسادی کلی را در بازار خاورمیانه پیش بینی کردیم و در عمل هم امسال شاهد کندشدگی و رسیدن به پایین ترین میزان رشد در یک دهه بوده ایم. نفت همچنان به عنوان یک فاکتور کلیدی برای منطقه باقی داشته و تصمیم اوپک برای کاهش استخراج نفت نیز تاثیری منفی بر آن داشته است. علاوه بر این، جریان های مخالف عمومی تر در زمینه ی اقتصاد جهانی، به اندازه ی باقی مناطق، در این منطقه نیز احساس میشوند، پس مسائلی چون بالا گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین نیز تاثیری غیرمستقیم روی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC﴾ دارد.»

همچنین او افزود که تاثیرات آن در صنعت امنیت، مخصوصا در جایی که تولیدکنندگان و شرکای یکپارچه سازی آنها که متمرکز بر پروژه ها هستند، در حال احساس شدن است. با کاهش سرعت اقتصاد، سازمان­ها بیشتر و بیشتر نسبت به سرمایه­گذاری­های خود محتاطانه برخورد میکنند. بدون رشد، تاسیسات جدید کمتری نیازمند زیربناهای امنیتی چون سیستم ­های کنترل دسترسی و راهکارهای نظارتی میشوند.

1. ذات چرخه ی بازار

همچون هر بازار دیگری، یک سری فاکتور خاص وجود دارد که منحصرا خاص فرهنگ بیزینسی خاورمیانه است. این فاکتورها به قطع روی اعداد و ارقام مربوط به رشد کوتاه مدت تاثیرگذار خواهند بود، هرچند که آنها پیشرفت کلی را به صورت کامل منعکس نمی کنند. یکی از این فاکتورها، چرخه های طولانی-تر فروش در منطقه است.

به نقل از مدیر فروش سیستم های امنیتی فلیر سیستمز (FLIR Systems﴾ در خاورمیانه: «منطقه ی خاورمیانه معمولا چرخه ی فروش طولانی تری را تجربه میکند. برخی از فاکتورهای کلیدی که منجر به چرخه ی فروش آهسته تر میشوند، شامل این موارد میشوند: پرداخت آهسته تر وجوه موردقرارداد و تمرکز روی طراحی، ساخت و نگهداری از فضاها در ماه های فصل زمستان.»

به نقل از مارک هورتون، موسس و مدیر پِلِنا گروپ (The Plena Group) که برای بیش از ده سال در بخش امنیت خاورمیانه کار کرده و ناظر تیزبین روندهای بازار بوده است، این کاهش سرعت ها چرخه ای بوده و باید پیش بینی شوند.

به نقل از هورتون: «احساس من این است که بازار امنیت خاورمیانه به رشد خود ادامه خواهد داد، اما با نرخ رشدی آهسته تر از آنچه پیشتر مشاهده شد. به نظر من این نشان دهنده ی آن است که این بازار در حال اتخاذ رویکردی محتاطانه در مقابل فضای اقتصادی و شرایط امنیت منطقه ای فعلی میباشد. خریداران بیشتر روی کل هزینه های مربوط به طول عمر اقدامات امنیتی متمرکز هستند و مطمئن میشوند که یک راهکار مهندسی شده از لحاظ ارزشی را در اختیار دارند. هنوز هم سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش های قدیمی چون فرودگاه ها، بنادر، نیروهای مسلح، و امنیت محل زندگی مشاهده میشود و به اعتقاد من این بخش ها شاهد کاهش سرعت نبوده اند. با این حال، به صورت بالقوه نوعی کاهش سرعت در بخش های خرده فروشی و فضاهای ساختمانی وجود دارد.»

2. تفاوت های منطقه ای موثر در رشد

علیرغم نظرات ذکرشده در بالا، ارائه کنندگان راه حل و مشاوران زیادی وجود دارند که هیچ گونه کاهش سرعت قابل ملاحظه ای را در بازار مشاهده نمیکنند.

به نقل از مصطفی مَسری، مشاور ارشد امنیتی در مشاوران دی.اس.پی (DSP﴾، او شاهد هیچ گونه کاهش سرعتی در خاورمیانه و مخصوصا در منطقه ی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نبوده است. همچنین وی افزود که تقاضا برای بهبود بخشیدن و بکارگیری اقدامات مربوط به امنیت فیزیکی و امنیت سایبری همچنان در حال بالا رفتن است. قوانین و مقرارت امنیتی نیز به صورت مداوم در حال بروزرسانی شدن هستند و بیشتر و بیشتر سختگیرانه میشوند.

طبق گفته های نسیم ابویوسف، نایب رئیس خاورمیانه در ارائه ی راهکارهای شرکت آسا آبلوی (ASSA ABLOY﴾، شرکت او نیز شاهد کاهش رشد نبوده است و به همین خاطر آنها به سرمایه گذاری بیشتر در این بخش ادامه میدهند. با این حال، او به این نکته هم اشاره کرد که منطقه ی خاورمیانه شامل چند کشور مختلف میشود و همه ی آنها با یک سرعت رشد نمی کنند.

به نقل از یوسف :«احتمالا این احساس بر اساس چند کشور خاص است، و حالا که ما کل منطقه ی خاورمیانه را پوشش می دهیم، در عین حال که شاهد شرایطی راکد در یک کشور هستیم، رشد را در یک کشور دیگر مشاهده می کنیم. از این رو، ما رشد منطقه ی خاورمیانه را به عنوان یک کل به صورت متراکم و یک جا می بینیم. علاوه بر این، ما شاهد آگاهی بیشتر مشتریان و مشاورانی هستیم که آرزوی داشتن یک دسترسی امن تر را دارند. کارهای ساختمانی جدید بیشترین کمک را در این زمینه می کنند، اما در مورد سیستم های نصب شده ی فعلی، ما شاهد نوعی مدرن سازی و بروزرسانی هستیم که خود منجر به رشد میشود.»

منبع: مجله a&s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *