دوربین های چندسنسوره برای چه صنایعی مناسب اند؟

دوربین های چندسنسوره از مزیت های بسیاری برخورداند. در مقایسه با نصب چند دوربین ثابت مختلف، با گنجاندن چندین لنز مختلف در یک دستگاه واحد، یک دوربین چندسنسوره قادر به پوشش دهی منطقه ای گسترده است. این روزها، دوربین های چندسنسوره در صنایع مختلفی بکار گرفته میشوند و کاربران میتوانند از ویژگی های منحصربفرد این دوربین ها بهره مند شوند.

به صورت کلی، دوربین های چندسنسوره برای کاربرانی که فضاهای باز وسیعی را در اختیار دارند بسیار مناسب تلقی میشود. این فضاها شامل محوطه های پارکینگ، فرودگاه ها، کارخانه جات و استادیوم های بزرگ میشوند. در چنین فضاهایی، به جای استفاده از سه یا چهار دوربین در هر یک از کنج های موجود، تنها با داشتن سه دوربین یا کمتر میتوانید همان منطقه را با تعداد نقاط کور کمتر پوشش دهید.

ساختمان های تجاری، هتل ها، مناطق مسکونی، مدارس و فرودگاه ها دارای فضاهای بازی چون لابی، کافه تریا و باشگاه خود هستند. این فضاهای باز معمولا سقف های بلندی دارند که همین موضوع باعث دشواری نصب دوربین ها میشود. در چنین مناطقی، نصب یک دوربین که کار چندین دوربین مختلف را انجام دهد بسیار مطلوب است، چرا که این کار باعث کم شدن زحمت نصب دوربین های متعدد میگردد. علاوه بر این، اینگونه فضاها دارای راهروهای زیادی داخل ساختمان خود هستند که دوربین های چندسنسوره میتوانند زوایای مختلف راهروها را به خوبی پوشش دهند.

با توجه به آنچه گفته شد، صنایع زیر از جمله مواردی هستند که میتوانند از مزایای دوربین های چندسنسوره بهره مند شوند.

نظارت شهری

از آنجایی که شهرهای بزرگ معمولا دارای فضاهای بزرگ هستند، دوربین های چندسنسوره میتوانند برای کاربردهای نظارت شهری بسیار ایده آل باشند. خطر تروریسم نیز در دور و اطراف همه افراد احساس میشود. از اینرو، تمامی فضاهای باز باید بدون هیچگونه نقاط کوری موردبازبینی و مانیتور قرار بگیرند. راه حل این کار، استفاده از دوربین های چندسنسوره با رزولوشن بالا است.

چهار لنز با قابلیت جابجایی که هر کدام دارای سنسور تصویر 4K باشند، تصاویر واضح و شفافی را به دست میدهند. مزیت چنین قابلیتی این است که نقاط کور به حداقل میزان ممکن رسیده و دوربین ها میتوانند خود را با تقاطع های با اشکال مختلف و مناطق بازبینی موجود در مراکز شهر تطبیق دهند.

نظارت حمل و نقل

حمل و نقل از جمله صنایع دیگری است که میتواند از مزیت های دوربین های چندسنسوره بهره مند شود. دوربین های چندسنسوره در بازبینی چهارراه ها یا ایستگاه های مترویی که ساختار مسیریابی ﴿روی زمین/زیرزمین﴾ پیچیده ای دارند بسیار سودمندند.

در این قسمت به بررسی یک مثال میپردازیم. در این مورد، مشتری مربوطه توانست تنها با کمک یک دوربین چندسنسوره به بازبینی یک خیابان بزرگ و طولانی بپردازد. این درحالی است که در صورت استفاده کردن از دوربین های قدیمی، حداقل به سه دوربین نیاز بود. با بکارگیری دوربین های چندسنسوره، علاوه بر کاهش تعداد کلی دوربین ها، کار نصب و نگهداری از سیستم ها تا حد زیادی آسان میگردد؛ چرا که برای این کار تنها یک دوربین باید نصب گردد و به تنها یک دسته کابل نیاز است.

علاوه بر این موارد، با استفاده از دوربین های پانوراما میتوان به راحتی به دنباله روی اشیاء در سراسر مسیر پرداخت و با اطمینان خاطر تمام جزئیات اساسی و مهم را به صورت تمام وقت ثبت و ضبط نمود. این درحالی است که در صورت استفاده از دوربین های معمولی، افراد برای مشاهده ی رخدادها ناگزیر به مراجعه به تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مختلف میشدند.

مراکز دولتی

مراکز دولتی بخش دیگری از صنایع ذکر شده هستند که میتوانند از مزایای وجود دوربین های چندسنسوره بهره مند شوند. دوربین های چندسنسوره قادر به بازبینی کنج های یک ساختمان دولتی و ارائه ی دیدی 180 درجه ای از این مناطق هستند. تکنیک هایی چون اتصال تصاویر به یکدیگر و اعوجاج گیری آنها به افراد اجازه میدهد که با تعداد دوربین های کمتر به بازبینی کنج ها بپردازند. همچنین با کمک این دوربین ها میتوان مناطق پیرامونی ورودی های ساختمان را موردبازبینی قرار داد. فرودگاه ها در ارتباط نزدیکی با مراکز دولتی هستند. با کمک دوربین های چندسنسوره در فرودگاه ها میتوان به بازبینی مناطق گسترده ای چون محل تحویل بار و باند فرودگاه ها پرداخت.

مراکز آموزشی و بهداشتی

مراکز آموزشی و بهداشتی دو مورد دیگر از صنایعی هستند که از مزایا و کمک های ارائه شده توسط دوربین های چندسنسوره بهره مند شده اند. به عنوان مثال، در محوطه ی یک دانشگاه ممکن است که به نصب و بکارگیری یک دوربین چندسنسوره در محدوده یک باجه تلفن اضطراری احتیاج باشد تا بدین شکل، قبل از وقوع یک رخداد و در حین وقوع آن، پوشش دهی گسترده ای از آن منطقه به عمل آید. به عنوان مثالی دیگر، بیمارستان ها میتوانند با استفاده از دوربین های چندسنسوره، میزان بازدهی و محافظت ارائه شده به بیمارستان ها را در مناطقی چون لابی های بزرگ موجود در ورودی یا در طبقه ی بیماران ارتقاء دهند.

دوربین های چندسنسوره قادر به ارائه ی تصاویر بهتر و پوشش دهی ببیشتر هستند و در نتیجه به تعداد دوربین های کمتری نیاز خواهد بود.

در حقیقت، مزیتی که دوربین های چندسنسوره برای این صنایع به ارمغان می آورند، مسئله ی مهمی است که موردتوجه اینگونه مراکز قرار دارد. برای بازارهایی چون مراکز آموزشی و بهداشتی که بودجه ی زیادی برای بخش امنیت ندارند، داشتن دوربین های چندسنسوره میتواند بار هزینه های وارده را تا حد زیادی کم و یا حتی رفع کند.

به جای سرمایه گذاری روی دوربین های معمولی مختلف، به دوربین های چندسنسوره فکر کنید. این دوربین ها چندین سنسور مختلف را در خود جای داده اند که این به معنای افرایش میدان دید و حذف نقاط کور است، بدون آنکه هزینه های کلی افزایش پیدا کنند.

نرم افزارهای خود دوربین

علاوه بر آنچه تا به اینجا گفته شد، دوربین های چندسنسوره قادر به کار با انواع نرم افزارها و آنالیتیک ها هستند و آگاهی موقعیتی و پیش آگاهی به مراتب بهتری را در اختیار کاربران قرار میدهند. از آنجایی که کاربران باید در عین بازبینی مناطق گسترده، رخدادهای به وقوع پیوسته را به سرعت تشخیص دهند، به دنبال آنالیتیک های ویدئویی مختلف هستند. با کمک نرم افزارهای پشتیبان بیشتر میتوان در صورت روئیت و تشخیص وقوع رخدادها، وجود صداهای غیرطبیعی یا رفتارهای غیرعادی همچون افتادن یا درگیر شدن افراد، آلارم های موجود را به صدا درآورد.

دوربین های چندسنسوره میتوانند نرم افزارهایی را در خود گنجانده باشند که بدون اشغال فضای زیاد، تصاویری باکیفیت و پرجزئیات ارائه کنند. با ادغام هر دوی این تقاضاها در یک دوربین کارآمد واحد، گزینه های زیادی در اختیار کاربران قرار میگیرد تا بدین شکل سیستم های نظارتی امنیتی خود را بهبود ببخشند.

 

منبع: مجله a&s

http://www.didarc.com/fa/%3F-news/what-verticals-are-multisensor-cameras-suitable-for

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *