پیشرفت سیستم های تشخیص چهره

سیستم های تشخیص چهره بیشتر از هر زمان دیگری رایج شده اند. از این تکنولوژی میتوان در جهت اهداف امنیتی و غیرامنیتی استفاده کرد. رفته رفته سیستم های تشخیص چهره در حال اِج محور شدن هستند؛ در این گونه سیستم­ها، قابلیت های تشخیص چهره در خود دوربین های «هوشمند» گنجانده شده و به کاربران کمک میکند تا به اهداف متفاوت خود دست پیدا کنند.

با توجه به کارایی سیستم های تشخیص چهره در شناسایی افراد، این سیستم ها هر روز بیشتر از قبل بین کاربرانی از صنایع مختلف محبوبیت پیدا میکنند و به کار گرفته میشوند. تشخیص چهره، نوعی قابلیت بنیادی است که میتواند در گستره ی عظیمی از بازارهای عمودی کارآمد واقع شود. داشتن سیستمی خودکار برای تشخیص یک فرد و متصل کردن آن داده به داده های مربوط به سایر دفعاتی که آن فرد از مقابل دوربین عبور کرده، یک تکنولوژی قدرتمند به حساب می آید.

هدف اصلی بکارگیری سیستم های تشخیص چهره همچنان تامین امنیت افراد و دارایی آنها در مقابل مجرمین، تروریست ها یا سایر افراد ناخواسته است. از این تکنولوژی به کرات در شهرهای امن، شهرهای هوشمند و فرودگاه ها استفاده میشود. در اینگونه فضاها، اغلب از تکنولوژی تشخیص چهره برای تشخیص افراد موجود در لیست سیاه استفاده میشود.

نرم افزارهای تشخیص چهره، سیستم های نظارت ویدئویی را در امر کاهش تهدیدات مربوط به اقدامات جنایی کارآمد میسازند. از این تکنولوژی میتوان به هنگام ورود افراد لیست سیاه به یک ساختمان استفاده کرد و به محض ورود آنها، اعلام اخطار نمود. به عنوان مثال، در یکی از مراکز خرید مونیخ آلمان چنین اتفاقی افتاد. یک روز در یکی از ساعات غیرکاری، سرقتی در این مرکز خرید اتفاق افتاد و ماشین صندوق آن به سرقت رفت. حدود دو هفته بعد، تیم امنیتی مرکزی آنجا، اخطاری مبنی بر ورود فرد مظنون به میدان دید دوربین ورودی دریافت کردند و توانستند آن فرد را دستگیر نمایند.

در حقیقت، توقف وقوع جرائم، یکی از مهم ترین دلایل رشد تکنولوژی تشخیص چهره است. طبق پیشبینی مارکتز اند مارکتز، ارزش این تکنولوژی با نرخ رشد مرکب سالانه ای برابر 13.9٪، از 4 میلیار دلار در سال 2017 به 7.8 میلیون دلار در سال 2022 خواهد رسید. طبق گزارش یک شرکت تحقیقات بازار، «انتظار میرود که افزایش نیاز به نظارت پیشرفته و بازبینی مکان-های عمومی و افزایش استفاده از تکنولوژی های تشخیص چهره در صنایعی چون ارگان های دولتی، باعث رشد بازار تشخیص چهره شود». «تکنولوژی های تشخیص چهره برای پایین آوردن تهدیداتی مربوط به اقدامات تروریستی و تامین امنیت مرزها استفاده میشوند. انتظار میرود که رشد نیاز به نظارت در مکان های عمومی، یکی از بزرگترین فاکتورهایی باشد که باعث رشد بازار تکنولوژی های تشخیص چهره میشود».

رفته رفته، از تکنولوژی تشخیص چهره برای اهداف غیرامنیتی نیز استفاده میشود؛ به عنوان مثال، کمک به کاربر نهایی تا هوشمندی بیزینسی بیشتری به دست آورد. پیشرفت های اخیر صورت گرفته در نرم افزارهای تشخیص چهره ، نه تنها روی نیاز به تامین امنیت بهتر متمرکز است، بلکه سطوح آگاهی بالاتری را به نسبت گذشته در نوع و رفتار مشتریان ایجاد میکند. استفاده از این قابلیت های آنالیتیکی باعث میشود که رویکرد بیزینس ها به انجام امور و نحوه ی کارشان، در جهت بهتر شدن امور شکل پیدا کرده و تغییر کند. مطرح ترین استفاده از این قابلیت را میتوان در محیط های خرده فروشی مشاهده کرد؛ در این نوع محیط ها، از تکنولوژی تشخیص چهره میتوان به صورت همزمان در جهت قدرتمندسازی تجزیه و تحلیل های بازاری همچون اطلاعات مربوط به سن و جنسیت افراد استفاده نمود.

به سوی سیستم های اِج-محور

نرم افزارهای تشخیص چهره معمولا به خاطر قدرت پردازش لازم، روی سرور انجام میشوند. اما این فرآیند میتواند خیلی زمانبر و پرهزینه تمام شود و برای برآورده سازی طیفی از نیازهای تشخیص چهره ی بازار دشوار باشد. در نتیجه، تولیدکنندگان فعال در صنعت امنیت، دوربین هایی با قابلیت های تشخیص چهره ارائه نموده اند. به عنوان مثال، گنجاندن یک چیپ در دوربین به تولیدکنندگان کمک میکند تا قابلیت هایی چون تشخیص انسان، تشخیص چهره، تشخیص حرکت و عملکردهای دیگری را به محصولات خود بیافزایند.

سیستم های اج-محور، سیستم های هستند که کار تشخیص چهره داخل خود دوربین انجام میشود ﴿ که از آن به عنوان اِج-محور نیز یاد میکنند، چرا که این نرم افرارها روی حاشیه شبکه قرار دارند) و سیستم های سرور-محور، سیستم های هستند که کار تشخیص چهره روی یک سرور مرکزی ( که از آن به عنوان مرکز یا سرور-محور نیز یاد میکنند) انجام میشود.

متخصصین به صورت متفق القول معتقدند که از گذشته تا کنون، اجرا و بکارگیری تکنولوژی تشخیص چهره در لایه های اولیه ی کاربری، بیشتر و بیشتر به یک روند رایج تبدیل شده است. علیرغم وجود رویکردهای مختلف نسبت به افزایش سرعت و فشرده تر کردن شبکه ها، نمیتوان چنین کاری را روی دوبین های قدیمی انجام داد و خدشه ای به دقت و نرخ فریم آن وارد نکرد. از سوی دیگر، دوربین های با سخت افزارهای تخصصی هم باید به راحتی قادر به اجرای یک شبکه ی قدرتمند باشند.

برگرفته از مجله a&s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *