چه مسائلی از حمل و نقل را میتوان با هوش مصنوعی حل کرد؟

رفته رفته، هوش مصنوعی (AI) به یک تکنولوژی مطرح و گسترده تبدیل شده که در حوزه های زیادی چون تولید هوشمند و شهر هوشمند کاربرد پیدا نموده است. علاوه بر این، یکی از حوزه هایی که تا حد زیادی میتواند از مزایای هوش مصنوعی بهره مند شود، صنعت حمل و نقل است.

هوش مصنوعی و زیرمجموعه ی آن یعنی یادگیری ماشین، آژانس های حمل و نقل، شهرها و به زودی صاحبان خودروهای شخصی را قادر میسازد تا قدرت محاسبات مدرن و تکنولوژی های ارتباطی را تحت کنترل خود درآورند و جابجایی را به یک اقدام به مراتب امن تر و سازگارتر با محیط زیست تبدیل کنند.

جدیدترین سی.پی.یوها (CPU﴾، جی.پی.یوها ﴿GPU﴾ و تکنولوژی های ارتباطی تحت اینترنت اشیاء ﴿IoT) موجود در بازار، همچون اینترنت LTE، 5G و LPWAN، امکان بکارگیری کلان داده ها ﴿بیگ دیتا﴾ و هوش مصنوعی ﴿AI﴾ را در بخش حمل ونقل ایجاد نموده اند.

برخی از نمونه های بکارگیری هوش مصنوعی در زمینه ی حمل ونقل به شرح زیر هستند: وسایل نقلیه ی خودران، راهکارهای مدیریت ترافیک، اپلیکیشن های گوشی های هوشمند، حمل ونقل مسافرین و اعمال قانون. در این موارد، تکنولوژی هوش مصنوعی میتواند تشخیص بدهد که چه زمانی یک راننده مشغول نوشیدن یا پیام دادن در پشت خودرو است و بدین شکل به افسرهای حاضر در آن منطقه نسبت به متوقف ساختن آنها هشدار بدهد.

چالش هایی که هوش مصنوعی قادر به حل کردن آنهاست

چالش های گوناگونی در سراسر صنعت حمل ونقل پایا و پابرجا هستند و از زمان به وجود آمدن این صنعت، این حوزه را به قبضه ی خود در آورده اند. از جمله ی این چالش ها میتوان به بحث امنیت، قابلیت اعتماد، کارایی و موضوع آلودگی اشاره کرد. اینکه هوش مصنوعی ﴿AI﴾ چگونه میتواند به حل هر یک از این مسائل کمک کند، در ادامه ی این مقاله به صورت خلاصه مورد بررسی قرار میگیرد.

1. امنیت

شاید بحث امنیت مهمترین چالش در صنعت حمل و نقل باشد، چرا که مسافرین و مشتریان نیاز دارند که نسبت به در امان بودن خود و وسایل و متعلقاتشان مطمئن باشند. از این رو، هوش مصنوعی میتواند بسیار کمک-کننده واقع شود.

در طول سالهای گذشته و در حال حاضر، تکنولوژی باعث تسهیل بالا بردن سطوح امنیت شده است. با ظهور تکنولوژی های وابسته به هوش مصنوعی که روز به روز بیشتر از قبل توسط بیزینس ها و شرکت های فعال در حوزه ی حمل ونقل بکار گرفته میشود، سطوح امنیت میتواند به قله های بالاتری نیز صعود کند.

2. قابلیت اعتماد

یکی دیگر از مسائل مهمی که در صدر توجه بسیاری از بیزینس ها و شرکت های فعال در زمینه ی مسافرت و حمل ونقل قرار داد، موضوع قابلیت اعتماد سرویس ها و وسایل نقلیه ی آنهاست؛ احتمال اینکه مسافران با اپراتورها یا وسایل نقلیه ای سفر کنند که به نظر غیرقابل اعتماد بوده یا اینکه ثابت کرده اند اینگونه اند، بسیار پایین است.

استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل عمومی و برای بالا بردن قابلیت اعتماد به آن سرویس، یکی از عوامل کلیدی بکارگیری آن در این صنعت به حساب می آید. با استفاده از تکنولوژی های هوش مصنوعی، امید آن میرود که قابلیت پردازش و پیش بینی داده ها و نتایج در کمیتی بیش از آنچه انسانها بتوانند از پس آن برآیند، به اپراتورهای مسافرتی و حمل ونقل و در نهایت خود جمعیت افراد این امکان را بدهد که سرویس-های حمل و نقل عمومی و خصوصی را به شکلی به مراتب پیشرفته تر و بهتر برنامه ریزی کنند.

3.  کارایی

کارآمد بودن از لحاظ انرژی، جنبه ای از مسافرت و حمل ونقل است که روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند، چرا که سفرها و رفت و آمدهای مسافرین بیشتر از هر زمان دیگری با تکنولوژی عجین شده است. علاوه بر این، علیرغم مزیت های بی چون و چرای این امر، این بدان معناست که تکنولوژی های جدید نیازمند مدیریت به مراتب کارآمدتر منابع انرژی خود هستند.

بدون شک، تکنولوژی هوش مصنوعی، کارآمدی سیستم هایی که با آنها تلفیق و یکپارچه میشوند را بالا میبرد؛ با این حال، تمامی سیستم های مورداستفاده نیازمند آن خواهند بود که به مراتب هوشمندانه تر مورداستفاده قرار بگیرند تا بدین شکل بتوان به معنای واقعی کلمه از پتانسیل تکنولوژی های جدیدتر بهره مند شد.

4. آلودگی

با متمرکز شدن فزاینده ی توجه درصد بزرگی از جهان روی محیط زیست، به کاهش تدریجی مواد آلاینده ی ایجاد شده در صنایع مسافرت و حمل ونقل احتیاج است تا بتوان ثبات و پایایی آنها را در درازمدت حفظ کرد. هوش مصنوعی میتواند در این زمینه کمک کننده واقع شود.

هوش مصنوعی میتواد نقشی بزرگ را در توسعه و بکارگیری راه های جدید و نوآورانه در زمینه ی حمل ونقل ایفا نماید؛ راه هایی برای رسیدگی به وضع آلودگی هوا و همچنین کمک به محققین و مهندسین برای پیدا کردن متدهایی به مراتب سازگارتر با محیط-زیست تا بدین شکل انرژی وسایل نقلیه و ماشین ها را برای مسافرت و حمل ونقل تامین کرده و آنها را راه انداخت.

برگرفته از مجله a&s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *