بکارگیری تشخیص چهره در خرده فروشی ها

طبق مصاحبه های انجام شده با برخی از غرفه دارانی که دوربین های هوشمند خود را در نمایشگاه سِکوتِک شهر تایپه در سال 2019 به نمایش گذاشته بودند، خرده فروشان بیشتری در حال بکارگیری سیستم هایتشخیص چهره برای تشخیص مشتریان وی.آی.پی خود هستند.

برندهای لوکسی چون شِنِل، برای مدتی طولانی درگیر این مشکل بودند که نمیتوانستند مشتریان وی.آی.پی خود را تشخیص بدهند. این امر به این دلیل اتفاق می افتاد که کارکنان خدمات مشتریان، اغلب پست کاری خود را تغییر میدادند و نیروهای جدید استخدام شده، لزوما نسبت به میهمان های وی.آی.پی فروشگاه شناختی نداشتند.

راهکارهای هوشمند به فروشگاه ها اجازه میدهند تا به صورت همزمان با وقوع رخداد، کار تشخیص چهره را انجام بدهند؛ مشتریان وی.آی.پی که قبلا از فروشگاه خریده کرده بودند، به محض ورود به مغازه، شناسایی میشوند.

جلوگیری از سرقت، حوزه ی دیگری است که تشخیص چهره به کار می آید. به عنوان مثال، فروشگاه های زنجیره ای پویا را در نظر بگیرید که فروشنده ی وسایل بهداشتی و کالاهای روزانه در تایوان است. این فروشگاه ها هر ساله، حدود 8-5٪ از میزان فروش کل کالاهای خود را از دست میدهند.

فروشگاه های پویا سعی کردند که برای جلوگیری از ضرر، از سیستم های تشخیص چهره استفاده کنند. دوربین های نظارتی بکار گرفته شده در این فروشگاه ها، از مظنونانی که قبلا از فروشگاه دزدی کرده بودند، تصاویری تهیه نمود. با داشتن تصاویر این مظنونان، میتوان به دوربین ها آموزش داد تا دفعه ی بعدی که این افراد وارد فروشگاه شدند، به کارکنان فروشگاه از پیش اخطار داده شود.

در نمایشگاه سِکوتِک 2019، برخی از غرفه داران نشان دادند که چطور سیستم های تشخیص چهره به افزایش فروش فروشگاه ها کمک میکنند.

فروشگاه ها به صورت مداوم در حال جستجوی راه های مختلف و ایجاد تغییراتی هستند که بدان وسیله مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب کنند. و حالا برای انجام این کار، به استفاده از ابزاری چون تشخیص چهره روی آورده اند.

به عنوان مثال، یک مغازه ی لباس فروشی را در نظر بگیرید که میخواهد بداند که مشتریان پس از ورود به مغازه چه میکنند. آیا آنها به سمت راست میروند، به سمت چپ یا اینکه مستقیم به سمت مسیر مقابل میروند؟ با کمک این دانش و آگاهی، مغازه ی مربوطه میتواند تغییراتی نسبت به تخصیص کارمندان یا قراردهی کالاها صورت دهد.

در برخی از موارد، مشتریان در جهت مخالف مسیری که فروشگاه برای مشتریان در نظر گرفته حرکت میکنند. با این وجود، این آگاهی بدون بکارگیری آنالیتیک های ویدئویی میسر نخواهد شد.

بکارگیری AI در مدیریت ترافیک

شرکت ژئوویژن که یکی از ارائه کنندگان سیستم های نظارت ویدئویی میباشد، نشان داده است که چطور هوش مصنوعی در حوزه هایی چون شهر هوشمند، خرده فروشی هوشمند، کارخانه ی هوشمند و ساختمان هوشمندسودمند واقع شده است.

به نقل از شرکت ژئوویژن، در حال حاضر، بکارگیری سیستم های تشخیص چهره برای کاربردهای کنترل دسترسی، با سرعت زیادی در ساختمان های هوشمند رو به افزایش است. شرکت های کوچک و بزرگ و فعال در صنایع مختلفی وجود دارند که علاقه-مند به استفاده از سیستم های تشخیص چهره هستند. با آمدن سیستم های تشخیص چهره، کارمندان دیگر هیچ احتیاجی به اسکن کارت یا اثر انگشت خود ندارند و چهره ی آنها به منزله ی کلید ورودشان است.

در حوزه ی شهر هوشمند، مواردی چون لامپ خیابان ها، پارکینگ هوشمند و مدیریت ترافیک وجود دارد که در آنها سرعت خودروها و حرکت آنها را در جهت مخالف مسیر تعیین شده تشخیص داه میشود.

دوربین های نظارتی مجهز به هوش مصنوعی AI در این موارد سودمند واقع میشوند. به عنوان مثال میتوان به یک دوربین طوری آموزش داد که بتواند انواع وسایل نقلیه را شناسایی کند. با قرار دادن این دوربین ها در یک ایستگاه اتوبوس، دوربین بکار گرفته شده، خودروهای سدان، موتورسیکلت ها و سایر وسایل نقلیه ی غیرمجاز را شناسایی میکند. در کاربردهای فعلی، وقتی که یک خودروی سدان برای بیشتر از یک دقیقه در یک ایستگاه اتوبوس پارک میکند، یک عکس از آن گرفته میشود و به مسئول مربوطه یک اخطار ارسال میگردد.

دقت تقریبا 100 درصدی

طبق شواهد موجود، اینگونه به نظر میرسد که در حال حاضر، دوربین های نظارتی با دقت بالایی قادر به تشخیص چهره ها و اشیاء هستند.

دقت و سرعت تشخیص، در ارتباط نزدیک با یکدیگر هستند. الگوریتم های دوربین های مجهز به هوش مصنوعی، این امکان را برای دوربین های هوشمند فراهم میکنند که قالب بر 4000 چهره به صورت همزمان و تنها در یک ثانیه تشخیص داده شوند.

در موارد استفاده در خرده فروشی ها، سیستم های تشخیص چهره معمولا در فاصله ای پنج متری به کار گرفته میشوند. این دوربین ها به قدری هوشمند هستند که میتوانند با تجزیه و تحلیل چین و چروک، رنگ پوست و سایر ویژگی های چهره ی افراد،  گروه سنی و جنسیت آنها را تشخیص بدهند.

هنگامی که صحبت از بکارگیری دوربین های نظارتی در فضاهای خرده فروشی میشود، هر یک از مشتریان درخواست های خاص و متفاوتی دارند. برخی از آنها علاقه  مند به شمارش افراد هستند تا ببینند که چند نفر وارد مغازه ی آنها شده اند.

برگرفته از مجله a&s

مترجم: سارا کریمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *