تغییر دورنمای نظارت با دوربین های چندسنسوره

دوربین های نظارتی شاید یکی از مشهودترین جنبه های سیستم های امنیتی برای عموم باشد. این دوربین ها در فضای بیرونی ساختمان ها، در راهروهای طول و دراز، در مراکز بهداشتی، مدارس و داخل فروشگاه های خرده فروشی نصب میشوند. با این حال در سالهای اخیر به دلایلی کاملا قابل قبول، تعداد دوربین های امنیتی بکار گرفته شده در فضاهای مختلف به تدریج کاهش یافته است.

با مطرح شدن موضوع دوربین های چندسنسوره، دورنمای سیستم های نظارتی دچار تحول شد؛ دوربین های مجهز به این تکنولوژی در مقایسه با همتایان تک سنسوری خود از میدان دید بزرگتری برخوردار هستند. در گذشته برای پوشش دهی 360 درجه یک مکان یا منطقه به چهار دوربین نیاز بود، اما در حال حاضر این کار را میتوان با کمک تنها یک دوربین چندسنسوره انجام داد. این روند از حدود سه سال گذشته شروع به رشد کرده است.

یک دوربین مجهز به تکنولوژی سیستم های چندسنسوره قادر به تهیه تصاویر و ویدئوها به صورت 360 درجه است. هر یک از دوربین های چندسنسوره مجهز به چهار سنسور لنز ثابت هستند و هریک از این سنسورها به دوربین های چندسنسوره کمک میکنند تا کار چهار دوربین مجزا را انجام دهند.

استفاده از دوربین های چندسنسوره، مزایای زیادی را برای کاربران نهایی سیستم های امنیتی به ارمغان می آورد. نخست، با استفاده از این دوربین ها، هزینه دوربین های نظارتی را میتوان به شکل قابل توجهی کاهش داد و در عین حال پوشش دهی نظارتی کاملی را برای کاربران نهایی فراهم نمود. به عنوان مثال، خرید دو دوربین دام استاندارد میتواند هزینه ای تقریبا مشابه یک دوربین مجهز به سنسورهای چندگانه داشته باشد. یعنی در صورتی که در یک منطقه تحت کنترل به سه یا چند دوربین مختلف برای به دست آوردن یک تصویر کامل نیاز باشد، با تنها یک دوربین چندسنسوره میتوان به همان میزان پوشش دهی فراهم نمود. که این خود به معنای هزینه های کمتر برای صدور مجوز است، چرا که این هزینه با توجه به تعداد دوربین های استفاده شده محاسبه میشود، نه تعداد سنسورهای استفاده شده در دوربین! در درجه دوم با استفاده از این دوربینها، کاربران نهایی میتوانند انتظار کاهش هزینه های نصب را داشته باشند. به جای نصب چهار دوربین مجزا در چهار مکان مختلف و افزایش دوربین های نصب شده و مدت زمان لازم برای نصب، در بسیاری از موارد میتوان با نصب یک دوربین در نبش یک ساختمان یا در مرکز یک فضای بزرگ این کار را انجام داد.

این تکنولوژی جدید به خاطر آسودگی استفاده و عملکرد آن، در حال جایگزین کردن دوربین های PTZ است. یکی از مشکلات ذاتی دوربین های PTZ، نیاز آن به اپراتور است؛ برای تشخیص رخدادها، اپراتور مربوطه باید در جهت درست به مشاهده ی رخدادها بپردازد. در صورتی که جهت دوربین مربوطه روی دو درجه تنظیم شده باشد و اتفاقی در درجه 200 بیافتد، دوربین مربوطه از مشاهده ی این رخداد باز میماند. حال در صورتی که به جای این دوربین ها، یک دوربین چندسنسوره روی هر60 درجه  تنظیم شود، پوشش دهی کاملی به صورت تمام وقت فراهم میشود. استفاده از دوربین های چندسنسوره مخصوصا برای بیزینس هایی سودمند است که فاقد نیروهای امنیتی برای بازبینی دوربین های PTZ هستند. در واقع، دوربین های چندسنسوره کار چهار دوربین مختلف را به اضافه ی یک اپراتور انسانی انجام میدهند.

به صورت کلی، دوربین های چندسنسوره از مزایای زیادی برخوردار هستند، اما پیش از سرمایه گذاری بر دوربین های چندسنسوره، کاربران نهایی باید یک سری سوال کلیدی از خود بپرسند. آیا نصب این دوربین، به خاطر هزینه خرید کمتر آن، سود بیشتری را در دراز مدت از آن شما میکند؟ یا اینکه در صورت بزرگ نبودن فضایی مورد پوشش دهی، آیا فضای مربوطه ارزش نصب یک دوربین چندسنسوره را دارد؟ در اینجا تعداد دوربین های سنتی موردنیاز برای پوشش دهی یک فضا، به عاملی تعیین کننده تبدیل میشود. در صورتی که به این نتیجه برسید که دوربین سومی مورد نیاز است، انتخاب دوربینی چندسنسوره که بتواند جای این سه دوربین عملکرد داشته باشد، انتخاب شما خواهد بود.

منبع: سکیوریتی-نت

http://www.didarc.com/fa/news/how-multi-sensor-cameras-are-changing-the-surveillance-landscape

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *