تونل های امن

هزاران کیلومتر تونل در سراسر جهان وجود دارد. برای بسیاری از ساکنین شهرهای بزرگ، انجام رفت و آمدهای روزانه در زیرزمین طبیعی به نظر میرسد. علیرغم این رفت و آمد آسوده ی روزانه، از لحاظ مهندسی چالش های بزرگی در برابر حفظ امنیت جریان ترافیک در زیرزمین یا درون کوه وجود دارد که تعداد افراد کمی از این موضوع آگاه هستند.

اروپا به عنوان یکی از موارد استثنایی در امنیت تونل ها تلقی میگردد. با قوانین تصویب شده در اتحادیه اروپا،‌ امنیت تونل ها در اروپا به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است، مخصوصا قوانین ثانویه اتحادیه اروپا 54/2004 که به اقتضای این قانون باید در تونل ها برآیند خطر انجام شود و بسته به نتایج به دست آمده، کشورهای عضو این اتحادیه باید سیستم های خود را بازسازی کرده و یا در برخی از موارد آنها را توسعه دهند که به عنوان مثال این کار را میتوان با تیوب های نجات اضافه انجام داد.

نیاز به افزودن برخی اجزاء به تونل ها با هدف ایمن سازی بیشتر آنها، یکی از عوامل کنترل کننده ی بازار در صنعت امنیت بوده است. طول عمر تونل ها معمولا چندین دهه است. با این حال با الکترونیک شدن بیشتر و بیشتر تجهیزات داخل تونلها، ‌طول عمر اجزاء الکترونیکی معمول نیز کاهش پیدا میکند. در سالهای اخیر، میانگین مدت زمان لازم برای بازسازی تونل های مجهز به تجهیزات الکترونیکی از 20 سال به 15 سال کاهش یافته است.

ارتقاء تکنولوژی جدید با قوانین

قوانین جدید اتحادیه اروپا در مورد امنیت تونل ها و محدودسازی تاثیر رخدادهای محتمل، در تونل های با طول بیش از 500 متر استفاده از آنالیتیکس های ویدئویی را برای تضمین تشخیص خودکار رخدادها اجباری نموده است. این به معنای رواج هر چه بیشتر دوربین های نظارت ویدئویی مجهز به آنالیتیکس ویدئویی، همچون آنالیتیکس های ویدئویی هوشمند، در طراحی تونل های آینده است؛ رواج دوربین های مجهز به آنالیتیکس ویدئویی بدین خاطر است که این تکنیک های هوشمند برای جلوگیری یا محدودسازی تاثیر رخدادهای محتمل درون تونل یک الزام تلقی میشوند.

یک راه حل جامع معمولا شامل چندین حوزه ی امنیتی و ایمنی میشود، این حوزه ها شامل سیستم های تشخیص آتش، سیستم های پیجینگ و اعلام صوتی و سیستم های ویدئویی میشود. در وهله ی اول، تمامی راهکارهای بازبینی نصب میشوند تا عوامل مخلی که باعث تصادف میشوند به سرعت شناسایی شوند. در مرحله ی دوم، در صورت وقوع تصادف، راهکارهایی چون سیستم های پیجینگ و اعلام صوتی باید در محل قرار داده شود تا به افراد راهنمایی های لازم برای خروج ایمن از یک شرایط خطرناک داده شود.

آنالیتیکس های ویدئویی برای تونل ها
مشتریانی که از آنالیتیکس های ویدئویی برای نظارت بر تونل ها استفاده میکنند، سه تقاضای اصلی دارند:

  • امنیت – جستجو برای ورود غیرمجاز و فعالیت های غیرمعمول
  • ایمنی – بازبینی رخدادهایی که میتواند باعث ایجاد شرایط خطرناکی چون رها کردن وسایل نقلیه، وسایل نقلیه پرسرعت، وسایل نقلیه متوقف شده، تصادفات، رانندگی در مسیر خطا، حضور دود یا تشخیص حیوان در تونل
  • سیستم مدیریت ترافیک – آگاهی یافتن از جریان فعلی ترافیک (تعداد وسایل نقلیه و سرعت آنها)، نوع وسایل نقلیه حاضر و تغییر آنها در طول زمان

تکنولوژی آینده و امنیت تونل ها

سیستم های استفاده شده در امنیت تونل ها تقریبا قدیمی اند، همانطور که پیشتر گفته شد، سیستم های استفده شده در تونل ها برای 15 سال طراحی شده اند و تونل ها برای دوره ی زمانی طولانی تری ساخته شده اند. ورود تکنولوژی های جدید در صنعت امنیت همچون خودروهای مستقل و خودروهای متصل بدون شک سطح ایمنی را افزایش خواهد داد. خودروهای متصل قادر خواهند بود که اطلاعات مکانی خود را مستقیما و مداوما به مرکز کنترل بفرستند و تصویری دقیق از شرایط را نگهداری کنند.

با این وجود، این تکنولوژی ها چالش های جدیدی را به همراه خود می آورند، به عنوان مثال، اینکه در صورت حرکت یک کودک درون تونل، خودروهای مستقل باید چه اقدامی را انجام دهند؟‌ آیا باید به آن کودک برخورد کنند یا خود را به دیوار بکوبند؟ در هر صورت، علیرغم اهمیت اینکه کدام تکنولوژی در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت، یک موضوع ثابت مانده و تغییری نخواهد کرد و آن میل به رسیدن به روشنایی در آنسوی تونل به صورت ایمن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *