معایب پیشرفت تکنولوژی

معایب پیشرفت تکنولوژی

صنعت حفاظت در سال ‌های اخیر سرشار از نوآوری ‌های تکنولوژی شده است؛ از توسعه‌ ی فناوری IP و راهکارهای نظارت تصویری رده بالا گرفته تا تجهیزات رباتیک و حتی پلتفورم‌ های آنالیتیک به ‌دست آمده از هوش مصنوعی. اگرچه همه‌ ی این پیشرفت ‌ها در دسترس متخصصان حفاظت و سازمان ‌های مربوطه ‌شان است تا روی آن ‌ها کار کنند، اما روش ‌هایی نیز وجود دارد که براساس آن فناوری‌ های جدیدی که برای کاربردهای خوب طراحی و تولید می‌ شوند، می‌ توانند برای مقاصد نادرست و نامناسبی به‌ کار روند.

آقای Scott Klososky مدیر و مشاور مجموعه Future Point of View در این مورد می گوید: اگرچه اینترنت می ‌تواند همه‌ ی انسان ‌ها را بر روی این کره‌ ی خاکی با هم مرتبط سازد و تبادل اطلاعات و عقاید را سریع ‌تر از هر زمان دیگر در طول تاریخ بشریت تسهیل نموده است، اما به طور ناخواسته دروازه ‌ای را به روی مجرمان و تبهکاران باز کرده تا از افراد سوء استفاده کنند و به آنان خسارت وارد آورند.

علاوه بر این، معرفی گوشی‌ های موبایل هوشمند، قابلیت ‌های ارتباطی پیشرفته را در دستان تمام مردم دنیا قرار داده، اما این گوشی ‌ها به GPS و دوربین‌ هایی نیز مجهز هستند که دولت‌ ها، شرکت ‌ها و هکرها را قادر ساخته تا مردم را تعقیب و زندگی آنان را تحت نظر قرار دهند.

اگرچه انسان دنیای متصل به اینترنت را تجربه کرده است؛ دنیایی که آقای Klososky از آن با نام Web 1.0 (سازمان‌ های متصل)،Web 2.0 (افراد متصل) وWeb 3.0 (دستگاه‌ های متصل) و عصری که در حال حاضر در آن زندگی می ‌کنیم تعبیر می‌ کند، اما این قابلیت ‌ها به دلیل عواقب محتملی که می‌ توانند داشته باشند، رو به کاهش می ‌روند و دستیابی به اعماق پیشرفت‌ ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

اما ما به تازگی دریافته ‌ایم که همه‌ ی انواع اینترنت از نظر حفاظتی بسیار آسیب ‌پذیر هستند؛ این تهدیدات عبارتند از ویروس ‌ها، مهندسی اجتماعی، حملات DDoS و غیره. با گره خوردن هرچه بیشتر زندگی بشر با فناوری، این آسیب ‌پذیری ‌ها و خطرات، تشدید خواهد شد.

آقایKlososky بر این باور است که در 50 تا 100 سال آینده، بسیار بعید خواهد بود که مردم توسط پزشکان تحت عمل جراحی قرار گیرند، بلکه بیشتر جراحی‌ ها با استفاده از ربات ‌ها انجام خواهد شد. وی گفت همزمان با آن احتمالاً در آن شرایط هکرهایی نیز دست به کار می ‌شوند تا کنترل چنین دستگاه‌ هایی را به‌ دست گیرند و بیماران را بکشند و یا معیوب سازند، که از نظر حفاظت چنین رویدادی دور از ذهن نیست.

وی معتقد است همچنین روزی خواهد آمد که هوش مصنوعی به اندازه‌ ی اکنون مفهومی حاشیه ‌ای و کمرنگ نباشد بلکه بخشی از زندگی روزمره‌ ی ما را در بر بگیرد. «هوش مصنوعی شخصی» در آن زمان حتی بسیاری از جوانب زندگی بشر را مدیریت خواهد کرد و به اندازه‌ ی نقش موبایل ‌های هوشمند کنونی برای بسیاری از مردم به وسیله‌ ای مهم و غیر قابل جایگزینی تبدیل می ‌شود.

اما از جمله معایب این تلفیق شدید اطلاعات با زندگی ما آن است که افراد بد، ارزش واقعی داده ‌ها را در می‌ یابند و روش‌ های جدیدی برای دزدیدن همان اطلاعات پیدا می ‌کنند. وی پرسید: «آیا فکر می‌ کنید ما برای محافظت از داده‌ های خود باید به افسونگری و جادو روی آوریم؟»

و در پاسخ به این سؤال گفت: در چنین مواردی، لازم است برای عواقب این اتفاقات را به وضوح برای سازمان ‌هایی شرح دهیم که یا یک محصول آسیب‌پذیر تولید می ‌کنند و یا در مجموعه ‌ی خود از حفاظت سایبری سالم و مناسب بهره ‌ی کافی نمی ‌برند.

او گفت: هر چه که بر روی آن سرمایه‌ گذاری می ‌کنیم دارای نقاط ضعف و نقاط تاریکی است. ما باید بتوانیم خود را در پیش‌ بینی آسیب ‌های مربوط به آن تقویت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *