مقدمه ای بر سرویس VSaaS

نرم افزار به عنوان یک سرویس ﴿SaaS﴾ و محاسبات ابری، دنیای IT را دگرگون ساخته اند؛ این تاثیر بزرگ تا حد زیادی به تعهدات این سرویس برای مقرون به صرفه بودن، مدیریت آسان و عملکردهای استفاده-کنید-چون-بدان-نیاز-دارید مدیون بوده است. بنابراین تعجب آور نیست که سرویس SaaS پا به دنیای نظارت ویدئویی بگذارد.

سیستم های VSaaS که به نظارت ویدئویی هاست یا مدیریت شده نیز معروف است، در حال حاضر توسط کمپانی های تازه وارد و قدیمی فعال در زمینه تولید دوربین ها و نرم افزاهای مدیریت ویدئویی VMS و سایر فعالین فضاهای نظارتی همچون شرکت های کنترل دسترسی و آنالیتیک ویدئویی ارائه شده است.

با سرویس VSaaS، دوربین ها در محل موردنظر کاربر نصب شده و ویدئوی ضبط شده به سیستم های موجود در تاسیسات ارائه کننده ی سرویس ارسال میشود. بدین شکل دیگر نیازی به بکارگیری یک سیستم VMS تخصصی برای نمایش ویدئوها نیست! این کار از طریق وب انجام میشود. در این سرویس، کاربران به صورت ماهیانه هزینه ای را برای ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین های خود میپردازند.

در برخی از موارد، ویدئوی ضبط شده علاوه بر ذخیره سازی در سیستم های شرکت ارائه کننده ی سرویس VSaaS، روی سیستم ذخیره سازی موجود در محل کاربر نیز ضبط میشود. قبل از انتخاب بین سیستم های هاست و مدیریت شده – یا مخلوطی از هر دو – کاربران باید متوجه تفاوت این سیستم ها شوند.

• ویدئوی هاست شده: ضبط خارج از محل – ویدئوی تهیه شده در محل به شبکه گسترده ﴿ WAN﴾ مشتری در مراکز داده ی ارائه کننده سرویس مربوطه منتقل میشوند و در آنجا مدیریت و ذخیره سازی میشوند.

• ویدئوی مدیریت شده: ضبط در محل – ویدئو در محل مشتری ذخیره سازی میشود و به صورت دورادور توسط ارائه کننده ی سرویس مدیریت میشود.

• ترکیب ویدئوهای هاست و مدیریت شده: ویدئوی ضبط شده علاوه بر ارسال به محل ارائه کننده ی سرویس، در یکی از دستگاه های مشتری نیز ذخیره سازی میشود: در دوربین ها، روی یک ماشین یا در یک دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه NAS. تعداد رو به رشدی از ارائه کنندگان سرویس هاستینگ در حال افزودن قابلیت ضبط در محل هستند و این کار به معمولترین رویکرد تبدیل خواهد شد.

مزایای کلیدی نظارت مدیریت شده

دسترسی وب ایمن به ویدئوهای نظارتی: در سیستم های نظارت ویدئویی قدیمی، کاربران با اتصال مستقیم به دستگاه های ضبط موجود در محل به مشاهده ی ویدئوها میپردازند که این کار نیازمند تغییرات شبکه ی سنگین و نرم افزارهای اضافی برای نمایش روی کامپیوتر است. با سرویس VSaaS ویدئوی مربوطه از یک وبسایت عمومی ایمن که توسط ارائه کننده ی سرویس هاست شده است نمایش داده میشود. این کار علاوه بر از بین بردن نیاز به یک نرم افزار پخش و نمایش اختصاصی، کاربران را قادر میسازد که از هرجایی که دسترسی به اینترنت دارند به مشاهده ی ویدئوها بپردازند.

هزینه های نگهداری پایین: برقراری سیستم های هاست و مدیریت شده بیشتر برای افرادی جذاب است که دیگر نمیخواهند نگران بروزرسانی سیستم VMS، DVRو NVR خود باشند. در سیستم های قدیمی نصب شده، ویدئوها روی DVRها و NVRهایی ضبط میشوند که ممکن است به یک شبکه متصل شده باشند، این موضوع این سیستم ها را در برابر هکرها آسیب پذیر میسازد. مشتریان همیشه پا به پای بروزرسانی های امنیتی ارائه شده حرکت نمیکنند و حتی در صورتی که IT درگیر ایمن سازی سیستم شما باشد، مشتری مربوطه هنگامی که نرم افزار شما نیازمند بروزرسانی باشد یا مشکلی داشته باشد، به فروشندگان VMS خود متکی است.

مشتریان به دنبال یافتن پاسخی برای حل مسئله ی همیشگی نگهداری هستند و اینجاست که بحث هاستینگ مطرح میشود.

نگرانی های کمتر در مورد DVR و NVR : سه نگرانی در مورد سیستم های DVR و NVR وجود دارد: سرقت، آسیب دیدگی و از کارافتادگی. هنگامی که به یک شرکت دستبرد زده میشود، DVR یا NVR موجود درآن نیز به سرقت میرود. و در صورت وقوع آتش سوزی، دستگاه ضبط مربوطه اغلب به قدری آسیب میبیند که دیگر برای تشخیص غیرعمدی یا عمدی بودن آن اتفاق و شناسایی عامل آن قابل استفاده نیست. در یک محیط مدیریت یا هاست شده چنین مشکلی پیش نمی آید، چرا که در این نوع سیستم ها، ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین ها به صورت همزمان با وقوع رخداد به محل ارائه کننده ی سرویس ارسال میشود.

به هنگام عدم کارکرد سیستم NVR یا DVR، مشتریان اغلب تا زمان وقوع یک حادثه و بررسی ویدئوهای ذخیره شده متوجه این موضوع نمیشوند. پس از آن افراد متوجه میشوند که سیستم DVR مربوطه برای مدتی است که از کار افتاده است. از سوی دیگر، در یک فضای مدیریت شده، دوربین به سیستم ارائه کننده ی سرویس گزارش میدهد و علاوه بر آن شما میتوانید از طریق حافظه های موجود در محل گزینه های جایگزینی را برای ذخیره سازی داشته باشید.

کاربران معمول

کاربران معمول سیستم های هاست یا مدیریت شده، رستورانها و خرده فروشی های زنجیره ای، مجموع آپارتمانها و بیزینس های کوچک هستند. این سیستم ها همچنین توسط سازمان های بهداشتی، شرکت های مخابراتی، تولیدکنندگان، بانک ها، شرکت های داروسازی و اخیرا بخش های عمومی مورد توجه و استفاده قرار گرفته اند.

در مواردی که نیازمند بکارگیری فوری سیستم هایی هستید که وابسته به یک DVR نباشند و هنگامی که مشتریان میخواهند از نیاز به بروزرسانی هر چند وقت یک بار تکنولوژی خود خلاص شوند، این سیستم ها بسیار جذاب ظاهر میشوند. به عنوان مثال، یکی از شرکت های داروسازی یک سیستم هاست یا مدیریت شده را در 100 مکان مختلف بکار گرفت تا بدین شکل هیچ یک از کارکنان آن قادر به مشاهده ی ویدئوها در محل نباشند. یکی دیگر از مشتریان که یک شرکت جهانی بزرگ با یک سیستم VMS حدود 6000 دوربینی بوده است، خواستار توسعه سیستم های نظارت ویدئویی به دفاتر کوچکتر خود شد که نیازمند تنها 5 دوربین بوده اند. این شرکت نمیخواست که با صرف هزینه 10.000$ دلار یک سیستم NVR دیگر را نصب کند. در این مورد از دوربین هایی استفاده شد که ویدئوهای ضبط شده را به یک سرور هاست شده ارسال میکردند و یک کپی از آن در محل و روی NAS ذخیره سازی میشد.

صنعت ساخت و ساز نیز علاقه ی زیادی نسبت به این سرویس نشان داده است، چرا که محل کار این نوع فعالیت نیازمند یک سیستم موقتی است که شاید دارای یک اتصال اینترنت باشد نه زیربناهای محاسباتی! در این صنایع، امکان بکارگیری سریع سیستم ها و ذخیره سازی ویدئو در خارج از محل ویژگی هایی عالی هستند، چرا که با وجود این ویژگی ها دیگر امکان به سرقت رفتن DVR از بین میرود.

همچنین این سیستم ها برای خرده فروشی ها، فروشگاه های شبانه روزی و بیزینس هایی چون شرکت های سرمایه گذاری که دارای چند محل کوچک اند بسیار مناسب میباشد؛ هر یک از این محل ها به دو تا پنج دوربین نیاز دارند. تمامی این دوربین ها را میتوان روی یک صفحه نمایش تماشا کرد. این کار مدیریت مرکزی را به مکان های مختلف می آورد.

شرکت دیگری خواهان یک سیستم نظارت ویدئویی بود که نیازی به بحث نگهداری نداشته باشد. نیازهای این شرکت بسیار ساده بود – تنها بررسی ورود و خروج افراد به محل های مورد نظر، نه فعالیت کارکنان! با کمک این سیستم ها شما میتوانید به هر جایی از جهان مسافرت کنید و تا زمانی که به اینترنت وصل باشید میتوانید ورود و خروج آنها را از ساختمان و چیزی که حمل میکنند مشاهده کنید. در یکی از موارد، این شرکت توانست فردی را که از کیف پول سایر کارگران دزدی مینمود را شناسایی کند، چرا که با کمک ویدئوهای ضبط شده میتوانست فهمید که در یک بازه ی زمانی مشخص چه کسی آخرین نفر از ساختمان خارج شده است. این شرکت در یک بازه ی زمانی مشخص از یک کارت اعتباری استفاده نمود و در این بازه ی زمانی تنها دو نفر از آن محل خارج شدند، از این دو نفر تنها یکی از آنها در منطقه ی سرقت حاضر بوده است. ویدئوی ضبط شده از این بازه ی زمانی مدرکی کافی برای اخراج آن فرد بود.

برگرفته از مجله Csoonline

http://www.didarc.com/fa/news/vsaas-the-basics-of-surveillance-as-a-service

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *