مقدمه ای بر نظارت بندرگاهی

از گذشته تا کنون، بشر متکی بر اقیانوس ها بوده است. با شروع معاملات با کشورهای دیگر، اهمیت بندرگاه های اطراف جهان افزایش یافته و امروزه این بندرگاه ها نقشی کلیدی را به عنوان بخشی مهم در زیربنای حمل و نقل جهانی ایفا میکنند. این بندرگاه ها باعث باز شدن دروازه ای رو به سوی جهان بیرونی شده و این امکان را برای ملیت های مختلف فراهم نموده اند که به اقتصادهای صادرات-محور تبدیل شده و از معاملات خارجی بهره مند شوند. با جهانی سازی هر چه بیشتر دنیای بشر، نقش بندرگاه ها تغییر یافته است و در کنار مزایای اینگونه معاملات، چالش ها و فشارهایی مرتبط با مدیریت امنیت نیز به وجود آمده است.

این صنعت مملوء از تناقضات است. علیرغم توسعه سریع بندرگاه ها، بدون شک مدیریت امنیت مورد نیاز خواهد بود و از سوی دیگر احساس نیاز به سرویس های امن، کارآمد و قابل کنترل حس خواهد شد. همچنین بر اپراتورها فشاری مبنی بر حصول اطمینان از قرارگیری درست سیستم ها وجود دارد. با این حال، در مناطق نظارت بندرگاهی بزرگ و در برخی از شرایط پیچیده، مدیریت و کنترل این نوع دفاع غیرنظامی میتواند بسیار سخت تمام شود.

تحت خطر بودن امنیت بندرگاهی

یک منطقه بندرگاهی معمولا چندین کیلومتر مربع را پوشش میدهد، اما برخی از نواحی بندرگاهی به ده ها کیلومتر مربع هم میرسند. بنابراین با پوشش دهی یک قلمروی بزرگ با سیستم حمل و نقل پیچیده، سپس افزودن تعداد زیادی ورودی و فنس های پیرامونی، کانال های طولانی، فضاهای ذخیره سازی با مقیاس بزرگ و تعداد محل های ایست و لنگر اندازی، این موضوع تعجب آور نخواهد بود که نیازهای امنیتی باعث افزایش قابل توجه تعداد ایستگاه های کاری در سراسر یک بندرگاه میشود. اما در صورت تکیه بر دفاع غیرنظامی، ­امنیت دریایی چگونه به مدیریت و بررسی عملیات های عادی میپردازد؟ در حال حاضر با توسعه تکنولوژی، مهاجرین غیرقانونی و جرائم سازماندهی شده روی مدیریت امنیت تاثیر گذار بوده اند. اما بکارگیری منابع انسانی برای انجام مبارزه ای کارآمد، بسیار بی فایده خواهد بود و در اکثر موارد، نقش فرد مورد نظر بسیار یکنواخت و خسته کننده خواهد شد. بنابراین آنچه منطقی می نماید، ترکیب رویکردهای محافظتی با دفاع هوشمند است.

مدیریت های چندگانه

تبادل و به اشتراک گذاری داده ها بخشی از فرآیند اطلاعاتی سازی است. بندرگاه ها هر یک از ایستگاه های کاری را به عنوان واحدی می بینند که داده های مربوط بازبینی ویدئویی را به دست می آورند. در بیشتر موارد، بکارگیری و مدیریت ویدئوها و داده های بیزینسی به صورت نسبی متکی بر هر یک از این ایستگاه ها هستند. بنابراین فقدان نوعی سیستم امنیتی تحت شبکه وجود دارد که یکپارچه، سیستماتیک و چندسطحی باشد. از همه مهمتر، بندرگاه ها باید به متعادل سازی تقاضا برای اختصاص درست و کنترل دسترسی از مراکز بازبینی به زیرمجموعه این مراکز، زیرمجموعه مراکز به نقاط بازبینی موجود در گمرکات، ادارات امنیت عمومی واقع در بندرگاه ها، ادارات دریایی و دفاع مرزی و غیره بپردازند.

اصلاح هوشمندانه بندرگاه ها

با ظهور بندرگاه های هوشمند، نیاز به مدیریت امنیت هوشمندانه بیشتر از پیش خود را نمایان میسازد، مخصوصا در تشخیص اتوماتیک کانتینرها، کارمندان و رانندگانی که به صورت مداوم وارد بندرگاه و یا از آن خارج میشوند. برای پشتیبانی از اطلاعیه های سیستم مدیریت اطلاعات ﴿IMS﴾ در هر یکی از مراحل مهم این جریان، یک سیستم مدیریتی چندرسانه ای نیاز است که از آن میتوان در کنار یک سیستم  ورود و یک سیستم امنیتی استفاده نمود. نصاب ها میتوانند داده های ابتدایی را از طریق برچسب های الکترونیکی و دوربین ها به دست آورند و بدین شکل یک فرایند کامل و یک سیستم کنترل مدیریت چندسویه را برای محموله های ورودی و خروجی محقق سازند. در عین حال امنیت بندرگاه ها را میتوان از طریق ترکیب و همکاری تکنولوژی تشخیص چهره، تجزیه و تحلیل ردیابی و ابزارهای حرکت ویدئویی با دستگاه های پخش و اخطار صوتی تضمین نمود.

تقاضاهای بازبینی چالش برانگیز

با تکامل وپیشرفت مداوم نیازهای بازبینی محصولات و تکنولوژی نظارت ویدئویی، بکارگیری این سیستم ها در مناطق بندرگاهی نیازمند پیشروی با نیازهای روز است. نخست، تصویربرداری با کیفیت بالا: از آنجایی که بندرگاه ها حجم زیادی از افراد، خودروها و قایق ها را در سراسر حوزه خود جمع میکنند، برای تشخیص جزئیات باید از یک دوربین با رزولوشن بالا استفاده کرد تا قادر به انجام این کار باشد. علاوه بر این، میزان روشنایی پایین و بازبینی دورادور در شب از جمله مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در بندرگاه ها، عمده ی حملات در طول شب یا در جریان مه غلیظ صورت میگیرند، بنابراین چگونگی اطمینان حاصل نمودن از امنیت بندرگاه در چنین شرایطی موضوعی حائزاهمیت است. تقاضای بالای فعلی برای استفاده در بندرگاه ها شامل نظارت دورادور، بازبینی به صورت پانوراما و محصولاتی میشود که ضدانفجار و ضدزنگ هستند.

بنابراین بندرگاه های جهانی درگیر شرایط چالش برانگیزی هستند. یافتن راهی برای حل و فصل این شرایط موضوعی مهم است.

برگرفته از مجله Git-Security

http://www.didarc.com/fa/news/an-introduction-to-harbour-surveillance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *