منظور از OEMچیست؟


اگر جزو شاغلین عرصه دوربین مدار بسته و سیستم های نظارت تصویری باشید به احتمال فراوان عبارتOEMوODMبه گوشتان خورده است.
OEMمخفف جملهOriginal Equipment Manufactureمی باشد که معنی آن می شود تولیدی یک کمپانی با برند کمپانی دیگر
ODMمخفف جمله Original Design Manufacture می باشد که معنی آن می شود یک کمپانی با طراحی، دیزاین و برند کمپانی دیگر
80درصد از برندهای موجود در بازار ODM یا OEMهستند ولی خود تولید کننده محصولاتشان نمی باشند.
این موضوع تنها مربوط به سیستم های نظارت تصویری نیست و در تمامی صنایع و تولیدات، وجود دارد تولید کنندگانی وجود دارند که تولید می کنند و تولید کنندگان بیشتری نیز وجود دارند که تولیدات آنها را با برند خود(OEM)و یا برند و دیزاین خود(ODM)بفروش می رسانند.
از یک مثال ساده برای درک بهتر مطلب استفاده میکنیم، کافیست مشخصات درج شده روی محصولات لبنی چوپان را بخوانید خواهید دید که تولید شرکت دیگری می باشد و در واقع محصول، ODMمی باشد.
قبلاً در سیستم های نظارت تصویری و دوربین مداربسته، اغلب شاهد محصولات ODMبوده ایم و کمپانی ها حداقل بلحاظ ظاهری محصولات خودرا با طراحی اختصاصی خود، تولید میکردند.اما در چند سال اخیر اغلب تولید کنندگان به سمت محصولات OEMمتمایل شده اند و شاهد انبوهی از محصولات با اشکال و ظاهری کاملاً یکسان با برندهای مختلف در بازار هستیم.
و یکی از مهمترین دلایلی که کمپانیها به این سمت می روند چیزی نیست جز کاهش هرچه بیشتر هزینه ها، قیمت تمام شده پایین تر و سود بیشتر.
نکته بسیار جالب در اینست که متاسفانه قریب به اتفاق کاربران و حتی شاغلین این سیستم ها، تولید کننده محصول OEMرا بعنوان تولید کننده اصلی قلمداد کرده و محصول آن کمپانی را برتر از نمونه مشابه با برند دیگر می دانند.
البته یکی از علل اصلی روی آوردن عرضه کنندگان به محصولاتOEM، نام های نامانوس کمپانی های تولید کننده است.البته تمامی محصولات کمپانیهای OEM کیفیتی بمراتب بهتر از کارخانه تولید کننده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *