نکاتی برای انتخاب دوربین های چندسنسوره

دوربین های چندسنسوره از مزیت های بسیار زیادی برخوردارند که از جمله ی این مزایا میتوان به پوشش دهی مناطقی وسیع با تعداد دوربین های کمتر، زحمات نصب و راه اندازی و هزینه های نگهداری کمتر اشاره کرد. اما همچون سایر دستگاه های IT یا الکترونیکی، به هنگام انتخاب یک دوربین چندسنسوره، موارد گوناگونی را باید موردتوجه قرار داد. در این مقاله، علاوه بر این موارد، نکاتی برای نصب ارائه خواهد شد که به کمک کاربران نصابان خواهد آمد.

اساسا برای انتخاب یک دوربین چندسنسوره باید نسبت به نیازها و تقاضاهای خود کاربران آگاهی پیدا کرد. در ادامه این مقاله برخی از مواردی که کاربران باید به هنگام انتخاب یک دستگاه مطلوب مورد توجه قرار دهند، آورده شده است.

دوربین ثابت یا چندسویه

دوربین های چندسنسوره در دو نوع لنز ثابت و قابل تنظیم ارائه میشوند. دوربین های چندسنسوره با لنز ثابت، میدان دیدی 180، 270 و 360 درجه ای را فراهم میکنند. کاربران باید دوربینی را انتخاب کنند که زاویه دید آن به بهترین نحو با مورد استفاده ی آنها هماهنگی داشته باشد. به عنوان مثال، یک محوطه ی باز یا یک محوطه ی پارکینگ میتواند بیشترین استفاده را از یک لنز 360 درجه ای ببرد. اما برای یک خیابان طول و دراز یک لنز 180 درجه ای نیز کفایت میکند.

از سوی دیگر، یک دوربین چندسنسوره که مجهز به لنزهای قابل تنظیم باشد به کاربر اجازه میدهد که چندین مسیر و جهت مختلف را یکجا ببیند. یک دوربین چندسنسوره مجهز به لنزهای قابل تنظیم، در شرایطی که نیازی به یک دید پیوسته نداشته باشید و ترجیح شما استفاده از دوربین برای متمرکز شدن روی برخی مناطق خاص باشد، انعطاف پذیری بیشتری را به دست میدهد. در این شرایط، هری ک از دوربین ها را میتوان به صورت مجزا تنظیم کرد. به عنوان مثال، یکی از دوربین ها میتواند رو به ورودی درب باشد و سایر دوربین ها برای مشاهده برخی مناطق بخصوص از یک اتاق بزرگ استفاده شوند.

فشرده سازی

در صورتی که منطقه موردبازبینی شما پر از تکانه های مختلف بود، انتخاب دوربینی که فشرده سازی آن خوب باشد، راهی مناسب برای صرفه جویی در مصرف پهنای باند و فضای ذخیره سازی خواهد بود. با ترکیب کدگزاری هوشمند و فشرده سازی H.265، نرخ بیتی چهار دوربین 4K کمتر از یک دوربین 4K دارای فشرده سازی H.264 میشود. چهار لنز قابل جابجایی قادر به پایین آوردن تعداد نقاط کور بوده و اشکال مختلفی از تقاطع ها را در مراکز شهر بازبینی میکنند.

مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی دشوار و هرگونه ضربه

برای کاربردهای مخصوص فضای باز، دوربین مربوطه باید در برابر شرایط آب و هوایی دشوار و هرگونه ضربه مقاوم باشد. برای دوربین های نصب شده در فضای باز که در معرض شرایط آب و هوایی دشوار قرار دارند، استاندارد حفاظت نفوذ IP66 یا بالاتر ایده آل به نظر می آید.

دامنه دینامیکی گسترده ﴿WDR﴾/شرایط نوری پایین   

در کاربردهای مخصوص فضای باز، علاوه بر موارد گفته شده، مجهز بودن دوربین های چندسنسوره به دامنه دینامیکی گسترده ﴿WDR﴾ و داشتن عملکرد مناسب در شرایط نوری پایین برای متناسب بودن با شرایط نوری متفاوت، ایده آل به نظر می آید. دوربین های چندسنسوره همان دوربین های امنیتی هستند که ملزم به استخراج اطلاعات از صحنه های با شرایط نوری چالش برانگیزاند. بنابراین برای میزان جزئیاتی که نیاز دارید باید به دنبال رزولوشن کافی، دامنه ی دینامیکی گسترده و داشتن عملکرد در شرایط نوری پایین باشید و دوربین هایی را پیدا کنید که به صورت فعال قادر به تطبیق خود با این شرایط متغیر باشند.

در صورتی که شرایط نوری منطقه ی موردبازبینی شما به صورت همزمان سایه دار و بسیار روشن است، معمولا دامنه ی دینامیکی گسترده ای برابر 120 دسی بل بهترین میزان توازن تصویری را ارائه میکند. در صورت تقاضای کاربر برای تهیه تصاویر رنگی واضح از یک منطقه با شرایط نوری پایین، انتخاب یک مدل دوربینی که دارای روشنایی ال.ای.دی در هر یک از پایه های تراز نگهدارنده دوربین چندسنسوره باشد، عاقلانه به نظر می آید.

نکاتی برای نصب

به صورت کلی، ، دوربین های چندسنسوره با داشتن یک کابل و یک آدرس آی.پی برای نصب آسان هستند و همین موضوع است که در نگاه اول این دوربین ها را برای کاربران جالب توجه میکند. با این حال، در این قسمت ازمقاله به برخی نکات نصب اشاره شده است که شاید برای نصابان و کاربران مفید باشد.

دوربین های چندسنسوره به بهترین شکل در ارتفاعی بالاتر از سه متر و با فاصله ای حداقل سه متر از اشیاء در حال حرکت در صحنه نصب میگردند تا میدان دیدی گسترده را فراهم سازند. دوربین های چندسویه نیز باید در مکان هایی نصب شوند که از آنجا بتوانید مناطق موردنظر را پوشش دهید.

جهت دهی و قرارگیری درست دوربین های چندسنسوره و قابل تنظیم برای به دست آوردن حداکثر میزان پوشش دهی حیاتی است – به عنوان مثال، دوربین ها نباید دقیقا کنار یک دیوار قرار داده شوند، چرا که با این کار دید جانبی کاملا گرفته خواهد شد.

علیرغم اهمیت نکات بررسی شده، آگاهی کامل نسبت به نیازهای مشتریان یک پیش نیاز مهم است. معمولا بهتر است که نصاب ها پیش از پیشنهاد دادن محل های نصب، تقاضاها و انتظارات مشتریان را ارزیابی کنند. این موضوع حائزاهمیت که مشتری انتظار دید چه چیزی را دارد. در برخی از موارد، انتظارتی غیرمنطقی مطرح میگردد.

برگرفته از مجله a&s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *