نکاتی برای تأمین امنیت نیروگاه های تجدیدپذیر

نکته ی جالب توجهی که وجود دارد این است که ذات و طبیعت انرژی های تجدیدپذیر روی چگونگی تاکید آنها بر موضوع امنیت هم تاثیرگذار است. با این حال، کارآمدی تاسیسات امنیتی بکارگرفته شده در نیروگاه های تجدیدپذیر، چالشی است که ممکن است نصاب ها با آن مواجه شوند.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که توجه ما را جلب خود میکند این است که نیروگاه های تجدیدپذیر اغلب به یک سیستم امنیتی احتیاج دارند که همچون خود آنها از لحاظ محیطی کارآمد و پایدار باشد.

این موضوع از آن جهت حائزاهمیت است که یک نیروگاه میخواهد تصویری از یک انرژی تمیز و سبز از خود منعکس کند، اما اگر این نیروگاه خودش از انرژی زیادی استفاده کند، به قطع نمیتواند تصویر خوشایندی از بیرون برای خودش ایجاد کند. دوربین های حرارتی راهکاری بسیار کارآمد برای حل این مشکل هستند. این دوربین ها برای آنکه بتوانند به صورت کارآمد به نظارت امنیتی بپردازند، هیچ احتیاجی به نورپردازی مداوم ندارند، چرا که آنها در تاریکی شب هم قادر به فهم درجه ی حرارت هستند. بکارگیری این نوع دوربین ها نه تنها باعث کاهش هزینه های کلی میشود، بلکه مهمتر از آن میزان مصرف انرژی را نیز پایین می آورد.

به همین شکل، به ویژه در نیروگاه های خورشیدی، حصارها اغلب باید فاصله ای بین خودشان و زمین داشته باشند. این فاصله فضایی را در اختیار حیوانات قرار میدهد که آزادنه در زمین های آن حوالی برای خودشان پرسه بزنند. یکی از نکات اساسی موجود در مورد تامین-کنندگان انرژی های تجدیدپذیر این است که آنها نمیخواهند روی زندگی حیات وحش تاثیر منفی گذاشته باشند، چرا که این نوع انرژی ها بدوا برای حفظ محیط زیست و حیات وحش طراحی شده اند، نه برای آسیب زدن به آنها. در نتیجه، با گنجاندن نرم افزارهایی چون محافظت از فضاهای پیرامونی در دوربین های حرارتی میتوان حرکت یک فرد متجاوز را از حرکت یک حیوان تشخیص داد. بدین شکل تنها در صورت وقوع یک تهدید واقعی، هشداری مبنی بر وقوع یک تخلف به اپراتورهای امنیتی فرستاده میشود و در نتیجه تعداد آلارم های خطا کاهش پیدا میکند.

نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر را میتوان با تجهیزات گران قیمت و تکنولوژی های جدید پر کرد. از این رو، سرمایه گذاری روی جدیدترین تکنولوژی ها، از کنترل دسترسی گرفته تا تهیه ی تصاویر حرارتی، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این کار حداکثر میزان محافظت را برای کارمندان و همچنین مشتریانی فراهم میسازد که با آگاهی کامل تصمیم به استفاده از انرژی های سبز گرفته اند.

یکی از نکات کلیدی حائزاهمیت در این زمینه ی کاری، شامل متوقف نمودن سرقت مس از بخش های انتقال انرژی میشود. این نوع فلز از ارزش بالایی برخوردار است و معمولا در بسیاری از صنایع هدف دزدی و سرقت قرار میگیرد. با استفاده از آنالیتیک هایی چون محافظت از فضاهای پیرامونی، تشخیص و محافظت در برابر ورود افراد غیرمجاز، نیروگاه ها میتوانند احتمال وقوع سرقت را کاهش بدهند.

این کار نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه ها میشود، بلکه به نجات جان بسیاری از افراد نیز کمک میکند. انتقال انرژی اغلب در مکان-های خطرناکی صورت میگیرد که با دستگا ه های کشنده احاطه شده است، دستگاه هایی که ممکن است زندگی افراد را به خطر بیاندازند. با نرم افزارهای آنالیتیک ویدئویی یکپارچه شده با سیستم های نظارتی، در صورت پا گذاشتن یک سارق به یک «منطقه ی خطرناک»، میتوان آلارم را به صدا در آورد. اپراتورهای امنیتی میتوانند طبق آلارم دریافت شده عمل کنند تا مطمئن شوند که فرد متجاوز هیچ آسیبی به منطقه ی موردنظر و دستگاه های موجود در آنجا نمیرساند. این قابلیت برای مکان های اغلب دور نیروگاه های تجدیدپذیر بسیار کارآمد است؛ چرا که در این مکان ها اغلب کسی وجود ندارد که بخواهد سریعا به امور رسیدگی کند، بنابراین به محض وقوع یک اتفاق، در سریعترین زمان ممکن یک کمک به آنجا فرستاده میشود.

سیستم های کنترل دسترسی متصل به دوربین های تحت شبکه و نرم افزارهای آنالیتیکی میتوانند در مورد تصادفات و یا مواردی که یک سری از افراد از یک پروتکل خاص طبعیت نکرده، زخمی شده و یا باعث یک تصادف شده اند، اطلاعات جمع آوری کنند. در چنین شرایطی، دوربین ها میتوانند به عنوان دستگاه هایی عمل کنند که به فهم اتفاقات رخ داده و اینکه مثلا چرا کارگر مربوطه در حین انجام کار زخمی شده کمک کنند. این قابلیت برای طرح دعاوی قضایی محتملی که هیچ شاهدی در محل وقوع حادثه وجود نداشته تا در مورد جزئیات وقوع حادثه توضیح بدهد، بسیار ارزشمند است.

چالش های محافظت از این بخش

فهم چالش های محتملی که نصاب های سیستم ها ممکن است با آنها مواجه شوند، برای ارائه ی بهترین راهکار حائزاهمیت است. یکی از بزرگترین این نوع چالش ها، اطمینان حاصل نمودن از این است که آیا دوربین های استفاده شده توسط نیروگاه های تجدیدپذیر از لحاظ انرژی کارآمد هستند یا خیر. این موضوع برای نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر بسیار مهم است، چرا که آنها برای ارائه ی انرژی سبز و تمیر طراحی شده اند.

بنابراین در صورتی که این نیروگاه ها از سیستم هایی استفاده کنند که باعث به هدر رفتن انرژی شود، این تصویر تاثیر بدی روی آنها خواهد گذاشت.

علاوه بر این، این موضوع حائزاهمیت است که دوربین ها و تکنولوژی های امنیتی ارائه شده قادر به تحمل کردن و داشتن عملکرد در شرایط محیطی دشواری باشند که قرار است در آن بکار گرفته شوند. به عنوان مثال، نیروگاه های بادی دریایی شاید به دوربین ها و محفظه های دوربین های خاصی احتیاج داشته باشند که خاص آن محیط طراحی شده اند تا در برابر آب دریای فرساینده و باران آنجا قادر به مقاومت باشند.

نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر باید از بروز بودن تمامی نرم افزارهای خود اطمینان حاصل کنند. با رواج پیدا کردن بیشتر و بیشتر انرژی-های تجدیدپذیر، نیروگاه ها به محافظت بیشتر در برابر تهدیدات مربوط به امنیت سایبری احتیاج پیدا خواهند کرد. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که یک منبع تولید انرژی تجدیدپذیر ممکن است که انرژی موردنیاز چند نفر را که به شدت به آن نیاز دارند، تامین کند. علاوه بر این، هکرها میتوانند در سیستم ها اختلال ایجاد کنند و باعث نقص فنی هایی شوند که کارمندان و بازدیدکنندگان را به خطر می اندازد.

منبع: مجله a&s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *