ویدئوها و آنالیتیک ها در سال 2019

با به پایان رسیدن سال 2018 همه ی افراد منتظرند که ببینند چه تکنولوژی هایی تبدیل به روندهای رایج امنیتی در سال 2019 خواهند شد. تا جایی که سیستم های نظارت ویدئویی مسئله موردبحث باشند، انتظار میرود که در سال 2019 سیستم های تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی، سیستم های تشخیص چهره و سیستم های محاسباتی اج-محور برجسته تر از قبل خودی نشان دهند.

تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی

تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی پیشرفت زیادی داشته و از تکنولوژی های اغراق-شده ی گذشته به نوآوری هایی اساسی که باعث بهبود وضع امنیت و همچنین هوشمندی بیزنسی میشوند تغییر شکل یافته است. انتظار میرود که در سال 2019 این تکنولوژی نقش پررنگ تری را در امنیت ایفا نماید.

در حال حاضر نرم افزارهای تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی که هوش مصنوعی ﴿AI﴾ و تکنولوژی یادگیری عمیق را در خود جای داده اند به مراتب ارزشمندتر از بررسی های پس از وقوع رخدادها تلقی میشوند. به خاطر سرعت باورنکردنی و قابلیت های هوشمند این سیستم ها، بسیاری از افراد درحال یافتن راه هایی جدید برای استفاده از آنها هستند. به عنوان مثال، بیزینس های خرده-فروشی در حال استفاده از این تکنولوژی جهت برنامه ریزی های کنش گرایانه و استراتژیک هستند تا تجربه ی بهتری را برای مشتریان فراهم ساخته و در نتیجه باعث افزایش میزان فروش خود و وفاداری آنها شوند؛ سازمان های درمانی و بهداشتی نیز از این تکنولوژی جهت رسیدگی به مسائل عملیاتی همچون یافتن افراد غیرمجاز در مناطقی با تاسیسات محدود استفاده می نمایند؛ و قطب-های حمل و نقل از این تکنولوژی ها جهت بهبود جریان مسافران استفاده کرده و شهرداری ها به صورت کنشگرایانه برای امن تر نگاه داشتن خیابان های شهری بهره میگیرند.

علیرغم صحبت های موجود مبنی بر فقدان یک عامل پیشبینی کننده در آنالیتیک های امروزی (این سیستم ها قادر به پیش بینی اینکه فردی قصد انجام کار بدی را دارد یا خیر نیستند!)، پیشرفت های صورت گرفته درآنالیتیک ها منجر به پیشگیری بهتر از وقوع جرائم میگردد. به عنوان مثال از طریق استفاده از بیگ دیتا یا کلان داده ها، مجاری قانونی بهتر میتوانند به تجزیه و تحلیل الگوی جرائم و روندهای آنها بپردازند و بدین شکل محل وقوع رخدادهای امنیتی را پیشبینی کرده و طبق این داده ها، نیروهای خود را به کار بگیرند. استفاده از ویدئوآنالیتیک ها در بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته پس از وقوع رخدادها به عنوان امری مهم برای یافتن مجرمین، فهم بهتر صحنه جرائم و تعیین محل افراد گم شده تلقی میگردد و این داده ها هوشمندی لازم برای پیشگیری کنشگرایانه ی جرائم را فراهم میسازند.

سیستم های تشخیص چهره

سیستم های تشخیص چهره پیشرفتی جدید تلقی میشوند. با استفاده از تکنولوژی های یادگیری عمیق و تکنولوژی هوش مصنوعی ﴿AI﴾، سیستم های تشخیص چهره قادر به صدور اجازه ی ورود به گوشی هوشمند بوده و همچنین میتوانند دوستان شما را در تصاویر منتشرشده در شبکه های مجازی تشخیص بدهند. در حالی که به سیستم های تجزیه و تحلیل محتواهای ویدئویی فکر میکنیم، سیستم های تشخیص چهره بیشتر از هر زمان دیگری در حال ایفای نقشی پررنگ هستند. در سال 2019 شاهد استفاده ی بیشتر ارگان های اجرایی قانون از آنالیتیک های ویدئویی و سیستم های تشخیص چهره خواهیم بود تا بدین شکل وقایع صورت گرفته با سرعت بیشتری حل و فصل شوند. با استفاده از این تکنولوژی ها خرده فروشان به سرعت میتوانند به تشخیص سارقین وسایل موجود در فروشگاه ها بپردازند. از آنجایی که این تکنولوژی در حجم بالا در سراسر جهان به کار گرفته شده و بیشتر از هر زمان دیگری در دسترس افراد قرار دارد، انتظار میرود که این تکنولوژی به شکل قابل توجهی در سال 2019 بکار گرفته شود.

علیرغم وجود برخی نگرانی ها یا مسائل اخلاقی حول سیستم های تشخیص چهره، این سیستم ها راه هایی مناسب برای رسیدگی به این دست از مسائل خواهند بود.

سیستم های تشخیص چهره موارد کاربرد معناداری را ارائه میکنند؛ یکی از این کاربردها تطبیق چهره ها بر اساس تصویری در یک ویدئو یا تصویری بیرون از سیستم مربوطه ﴿ به عنوان بخشی از لیست افراد تحت تعقیب یا به عنوان یک تصویر منفرد﴾ میباشد. افراد شاهد ارجاعات زیادی از نوع فیلم “گزارش اقلیت” به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به سیستم های تشخیص چهره بوده-اند؛ محور اصلی این فیلم روی سیستمی است که بر مبنای ۳ انسان کار می‌کند و می‌تواند جرایم را پیش از وقوع پیش‌بینی کند و بدین ترتیب مأموران اجرایی پیش از وقوع جنایت جلوی آن را می‌گیرند و بدین ترتیب مدت‌هاست که دیگر جنایتی رخ نداده است. اما همین سیستم پیچیده هم ممکن است فریب بخورد. زمانی که ماشین پیش‌بینی می‌کند در زمان مشخصی یکی از مأموران اصلی پروژه دست به قتل خواهد زد، او با این پرسش مواجه می‌شود که آیا خود اراده تغییر آینده خود را دارد یا مجبور است به تقدیر تن در دهد و در این راه معمای پیچیده‌ای را باز می‌کند. حقیقت آن است که وضع تصاویر هیچ پیشرفتی نداشته، هیچگونه ارتباطی با داده های فردی وجود نداشته و هیچگونه ارتباطی بین سایر تصاویر فرد موردنظر در خارج از ویدئویی که چهره ی وی با آن تطبیق داده شده وجود ندارد. با توجه به آنچه گفته شد، به احتمال زیاد شاهد نظارت قدرتمندتر از سوی دولت ها خواهیم بود تا بدین شکل سیاست هایی برای تنظیم استفاده از این تکنولوژی ها و تعریف حقوق انتخاب برای دنبال شدن به صورت دیجیتال را تعیین کنند.

پردازش اج-محور و محاسبات ابری

در آخر، پردازش اج-محور و محاسبات ابری نقشی به مراتب پررنگتر را در افزایش سرعت بکارگیری آنالیتیک های پیشرفته محتوای ویدئویی ایفا خواهند نمود. با ادامه یافتن شهرت ویدئوها، نیاز به حفظ پهنای باند در حال ایجاد موجی از مهاجرت ابری و محاسبات اج-محور است. این امر امکان آنالیتیک های پیشرفته محتواهای ویدئویی را فراهم میسازد؛ این آنالیتیک ها داده های جمع-آوری شده از دوربین ها و دستگاه ها را مورد پردازش قرار میدهند. پیشبینی میشود که در سال 2019 مهاجرت به سوی سیستم های محاسبات ابری و پردازش اج-محور همچنان ادامه پیدا کند و در نتیجه آن شاهد بکارگیری بیشتر آنالیتیک های AI-محور محتواهای ویدئویی در بسیاری از صنایع باشیم؛ این صنایع شامل صنعت حمل و نقل، آموزش عالی، مراکز بهداشتی و درمانی، خرده فروشی-ها و بسیاری از صنایع دیگر میشوند.

برگرفته از مجله a&s و دانشنامه آزاد ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *