کدک H.265 انقلاب نوین یا اسطوره پوشالی

این تکنولوژی ادعا دارد که می تواند میزان انتقال بیتها (Bitrate) و مصرف حافظه را نسبت به کدک H.264 بیش از 50 درصد کاهش دهد. یعنی با بهینه سازی بیش از 50 درصدی توسط کدک جدید در سیستم نظارت تصویری روبرو خواهیم بود. البته هنوز هم محدودیتهایی وجود خواهد داشت. قبل از اینکه تکنولوژی تصویری H.265 بطور کامل جای تکنولوژی H.264 را در سیستمهای نظارت تصویری بگیرد، چالشها و مسائل بسیاری پیش رو دارد که باید حل شود.

کدک H.265 دوربین مداربسته
در تصویر بالا یکی از تفاوتهای دو کدک H.264 و H.265 بخوبی قابل مشاهده است.

یکی از چالشهای پیش روی تکنولوژی H.265، تنوع محصولات و برندهاست. با توجه به وجود دو برند سازنده چیپست H.265 با مشخصات مشابه بر روی پلتفرمهای اختصاصی، عملا تفاوتهایی هم در ویژگیهای محصولات بر اساس پلتفرمهایشان وجود خواهد داشت. برای مثال می توان به قابلیتهای کاهش نویز و WDR اشاره نمود. قابلیتهای پردازشی بهتری بر روی سنسورهای تصویری بر اساس تکنولوژی H.265 قابل پیاده سازی است.

نظر Pieter Van de Looveren مدیر ارشد بازاریابی شرکت Bosch Security System در مورد سیستمهای H.265:

راهی که یک شرکت را قادر به کاهش نویز تصویر نماید می تواند عامل تمایز و رقابت باشد. این عوامل رقابتی می تواند براساس طراحی فنی، کیفیت قطعات و مدیریت شرایط نوری همچنان حفظ شوند. کاربران هم معمولا به قابلیتهایی مثل کاهش نویز دیجیتالی، تنظیم دینامیک میزان Exposure و بهبود کیفیت تصاویر بر اساس اهداف یا محیط مورد نظر، بسیار اهمیت می دهند.

چالش دیگر با کارکرد دوربین مداربسته سرشاخ می شود. بیشتر تاکیدها به کاهش 50 درصدی نرخ انتقال بیتها (bitrate) بوسیله کدک H.265 بر می گردد که بر روی یک جریان تصویری اعمال می شود. اما شاید H.265 بتواند همین میزان کاهش نرخ انتقال داده ها را بر روی انتقال چندین جریان تصویری همزمان (Multistream) هم پیاده سازی نماید که البته این سوال هنوز پاسخ قطعی ندارد!

کدک H.265 دوربین مداربسته

در تصویر بالا براحتی می توانید به تفاوتها در بحث عددی و تئوری پی ببرید.

بیشتر برندهای سازنده دوربین مداربسته بدنبال راهی برای کاهش bitrate براساس کدکهای هوشمند خودشان بر مبنای کدک H.265 هستند. برای مثال شرکت IDIS در مورد میزان فشرده سازی و پیاده سازی تکنولوژی فشرده سازی پیشرفته اختصاصی خود حتی یک قدم هم فراتر رفته است. کدک هوشمند IDIS می تواند حتی 30 درصد بیشتر از کدک H.265 به کاهش نرخ انتقال داده ها کمک نماید. یعنی عملا کدک هوشمند جدید IDIS (بر مبنای H.265) می تواند نسبت به کدک H.264 میزان نرخ انتقال بیتها را 65% کاهش دهد.

کدک H.265 دوربین مداربسته

بگفته Brain Song مدیرعامل شرکت IDIS Europe :

تکنیک MAT (انتقال مطابق حرکت) شرکت IDIS، میزان bitrate را بوسیله تنظیم هوشمند انتقال داده ها(هم در پخش زنده هم در زمان ضبط) بخوبی کاهش دهد. برای خواندن مقاله اختصاصی می توانید به مقاله فشرده سازی 65 درصدی کدک هوشمند IDIS نگاهی بیندازید.

شرکت پاناسونیک هم قابلیتهای مشابهی ارائه می نماید. بگفته Karen Sangha مدیر بازاریابی بخش Security Solution شرکت پاناسونیک کارایی و قابلیتهای H.265 فراتر خواهد رفت. علت آنکه آخرین محصول شرکت پاناسونیک، i-PRO Extreme از ترکیب کدک H.265 و تکنولوژی کدینگ هوشمند اختصاصی استفاده می نماید به همین موضوع باز می گردد. درواقع دوره های بعدی انتقال داده ها بوسیله اولویت فعالیتها در صحنه و براساس میزان کیفیت تصاویر ضبط شده می تواند متفاوت باشد.

در انتها چیزی که کاربران در این دوره بدنبالش هستند، رزولوشن بالاتر، حافظه و استفاده بهینه تر از پهنای باند می باشد که H.265 این نیازها را مرتفع می نماید. ضمن اینکه هزینه های کاربران را نیز کاهش می دهد. اگرچه هنوز این تکنولوژی در ابتدای راه است و هنوز مسائل فنی بسیاری برای حل وجود دارد ولی محبوبیت و حتی فروش محصولات نظارت تصویری با کدک H.265 نشان از آینده غیر قابل انکار این تکنولوژی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *