یادگیری عمیق چیست؟

این روزها یادگیری عمیق به موضوعی داغ تبدیل شده است و در طیف گسترده ای از صنایعی که در حال سرمایه گذاری روی زمینه هایی چون هوش مصنوعی، کلان داده و آنالیتیکها هستند ریشه دوانده است. به عنوان مثال شرکت گوگل از یادگیری عمیق در الگوریتم های تشخیص صدا و تصویر استفاده نموده است، این در حالی است که شرکت هایی چون نتفیلیکس و آمازون در حال استفاده از آن برای فهم رفتار مشتریان خود هستند. شاید باور آن برای شما دشوار باشد، اما محققین دانشگاه ام.آی.تی در تلاش برای پیش بینی آینده با استفاده از یادگیری عمیق هستند. حال به این موضوع فکر کنید که یادگیری عمیق از چه پتانسیلی برای راه اندازی انقلاب در جهان و نحوه ی کار ما با چیزهای اطرافمان برخوردار است. قبل از صحبت از یادگیری عمیق باید رابطه ی آن را با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی متوجه شد. راحت ترین راه برای فهم این ارتباط، مراجعه به دیاگرام زیر است:

  • هوش مصنوعی – مهندسی ساخت ماشین ها و برنامه های هوشمند
  • یادگیری ماشین – قابلیت یادگیری بدون آنکه مشخصا برنامه ریزی صورت گرفته باشد
  • یادگیری عمیق – یادگیری بر اساس شبکه های عصبی عمیق

طبق شکل بالا متوجه خواهید شد که یادگیری ماشین زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است. این بدین معناست که میتوانیم ماشین هایی هوشمندی را بسازیم که قادر به یادگیری بر اساس داده های ارائه شده هستند. علاوه بر این، یادگیری عمیق زیرمجموعه ای از یادگیری ماشین است که در آن از الگوریتم های یادگیری ماشین مشابهی برای آموزش شبکه های عصبی استفاده شده است؛ این کار برای کسب دقت بیشتر در مواردی انجام میشود که یادگیری عمیق  قادر به ارائه عملکرد کافی نبوده است. موضوعات زیر در ادامه مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

  • هوش مصنوعی
  • یادگیری ماشین
  • نقاط ضعف یادگیری ماشین

1. هوش مصنوعی

اصطلاح هوش مصنوعی در سال 1956 توسط جان مک کارتی ساخته شد؛ وی پدر هوش مصنوعی نام گرفته است. ایده ی پشت طرح هوش مصنوعی بسیار ساده و شگفت انگیز است. هدف از طرح هوش مصنوعی ساختن ماشین های هوشمندی بوده است که قادر به تصمیم گیری هستند. شاید این طرح همچون نوعی فانتزی علمی به نظر برسد، اما با توجه به پیشرفتهای اخیر صورت گرفته در تکنولوژی و قدرت محاسبات، این ایده هر روز بیشتر از پیش در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

2. یادگیری ماشین: گامی به سوی هوش مصنوعی

حال که با مفهوم هوش مصنوعی آشنا شده اید، نوبت آن است که در مورد یادگیری ماشین صحبت شود و اینکه برنامه دهی ماشین ها برای یادگیری به چه معناست. ابتدا با تعریفی مشهور از یادگیری ماشین شروع میکنیم:

تعریف تام میشل از دانشگاه­ کارنژی ملون: «زمانی میتوان گفت که یک برنامه کامپیوتری از تجربه E با توجه به وظیفه T و ارزیابی عملکرد P یاد میگیرد که طبق ارزیابی P، عملکرد آن روی T، با کمک تجربه E بهبود یابد».

بنابراین در صورتی که بخواهید برنامه شما الگوهای ترافیکی موجود در یک تقاطع شلوغ ﴿وظیفه T﴾ را پیشبینی کند، از طریق الگوریتم های یادگیری ماشین و با کمک داده های موجود در مورد الگوهای ترافیکی قدیمی ﴿تجربه E﴾ میتوانید این کار را انجام دهید. دقت پیشبینی صورت گرفته ﴿ارزیابی عملکرد P﴾ به این بستگی دارد که آیا برنامه مربوطه موفق به استفاده از مجموع داده های موجود شده است یا خیر ﴿تجربه E﴾.

اساسا یادگیری ماشین به نوعی هوش مصنوعی اطلاق میشود که در آن کامپیوترها بدون نیاز به حجم زیادی از داده برای برنامه ریزی شدن، قدرت یادگیری پیدا میکنند. قانون و قاعده اصلی پشت یادگیری ماشین، یادگیری از مجموع داده ها و تلاش برای حداقل رساندن خطاها و به حداکثر رساندن احتمال به وقع پیوستن پیشبینی های آنها است.­

3. نقاط ضعف یادگیری ماشین

به هنگام کار با داده های بُعد-بالا، یعنی زمانی که با تعداد زیادی ورودی و خروجی سر و کار داشته باشیم، الگوریتم های یادگیری ماشین قدیمی چندان کاربرد ندارند. به عنوان مثال به هنگام تشخیص دست خط افراد، مقادیر زیادی ورودی موجود است­ که در آن انواع مختلفی ورودی که­ تداعی کننده انواع دست خط ها هستند وجود خواهد داشت. چالش اصلی دوم فهماندن این موضوع به کامپیوتر است که باید به دنبال چه ویژگی هایی باشد که نقشی مهم در پیش بینی نتیجه و همچنین کسب دقت بیشتر در حین انجام این کار ایفا خواهد کرد. به این فرآیند استخراج ویژگی گفته میشود.

دادن داده های خام به الگوریتم ها به ندرت کارایی داشته و به همین دلیل است که استخراج ویژگی بخش مهمی از جریان کاری یادگیری ماشین قدیمی را تشکیل میدهد. بنابراین بدون استخراج ویژگی، چالش های پیش روی برنامه نویس مربوطه افزایش پیدا میکند، چرا که کارایی الگوریتم ها تا حد زیادی به بینش برنامه نویس آن بستگی دارد. ­

از این رو بکارگیری این مدل یادگیری ماشین یا الگوریتم ها در برنامه هایی چون تشخیص اشیاء، تشخیص دست خط، پردازش زبان های طبیعی NLP و غیره بسیار دشوار است.

برگرفته از edureka

http://www.didarc.com/fa/news/what-is-deep-learning

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *