کرونا: جدی تر شدن موضوع شهر هوشمند

یکی از بخش های کلیدی هر نوع اقدام انجام شده برای شهرهای هوشمند، بخش مراقبت از سلامتی هوشمند است. با شیوع کروناویروس جدید، COVID-19، اهمیت این بخش پررنگ تر از هر زمان دیگری شده است.

لازم به ذکر نیست، اما سر و کله ی ویروس COVID-19 نخستین بار در ووهان چین و در اواخر سال 2019 پیدا شد و حال این ویروس به یک فاجعه ی سلامتی در سراسر جهان تبدیل شده است. در اثر شیوع این ویروس، تا به حال افراد زیادی دچار آن شده اند و شمار زیادی از افراد در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند.

در ابتدای شیوع COVID-19، بیشتر موارد ابتلا به این ویروس در چین رصد شده بودند و افزایش سریع نرخ مبتلایان به این ویروس باعث شد که این کشور شهرهای خود را یا به صورت کامل یا به صورت نیمه به حالت قرنطینه در آورد. تا جایی که ارتباطات ووهان به صورت کامل با دنیای بیرون قطع شد و این شهر به حالت قرنطینه فرو رفت. در استان ژیجیانگ، به عنوان مثال شهرهایی چون وِنژو و هانگ ژو به وضعیت نیمه قرنطینه درآمدند.

در تایوان، مقامات مربوط به بخش سلامتی و بهداشت، کار به نسبت مفیدی را برای مهار شیوع این بیماری انجام دادند. علیرغم این اقدامات، نگرانی ها هنوز هم سر جای خود پابرجا هستند. پس از بازگشت 200 نفر از تایوانی های مقیم چین در سوم فوریه ی 2020 از چین به تایوان اهمیت این موضوع بیشتر شد و آن افراد به صورت اجباری تحت قرنطینه قرار گرفتند. پس از انجام تست های لازم تایید شد که یکی از آن افراد به این ویروس مبتلا بوده است و آن فرد یازدهمین نفر مبتلا به ویروس کروناویروس در تایوان حساب میشد.

علیرغم این دورنما، چه کاری از دست شهرها ساخته است تا بهتر از شیوع بیماری های واگیردار جلوگیری کنند و بهبود و ارتقاء سلامتی شهروندان بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. با توجه به این مسئله، شهرها میتوانند برای یافتن پاسخ به نیازهای خود، به راهکارهای شهر هوشمند رجوع کنند.

پر واضح است که با توسعه ی شهرسازی در سراسر جهان، پروژه های شهر هوشمند به سرعت در حال رشد هستند. با آمدن تعداد افراد بیشتر برای زندگی در شهرها و با محدود شدن منابع موجود، مقامات شهری روز به روز بیشتر از قبل در حال رجوع کردن به راهکارهای شهر هوشمند هستند؛ راهکارهایی که دستگاه های متصل به اینترنت اشیاء (IoT) و داده های تولید شده توسط آنها را در خود جای میدهند تا کارآمدی را بهبود بخشیده و شهرهای خود را بیشتر از قبل قابل سکونت کنند.

اشاره به این موضوع حائزاهمیت است که شهر هوشمند یک اصطلاح فراگیر است که بخش های فرعی مختلفی چون حمل و نقل هوشمند، فضای هوشمند و بهداشت هوشمند را در خود جای میدهد. از میان این بخشها، بهداشت هوشمند میتواند به بهبود سطح بهداشت و سلامتی کلی شهر کمک کند. در این دوره ی زمانی فوق العاده، نقش بهداشت هوشمند بسیار مهم و جدی شده است.

به صورت کلی، بهداشت هوشمند میتواند در زمینه های زیر به شهرها کمک کند.

1. مانیتورینگ و کنترل بیماری ها

داده های ایجاد شده از منابع مختلف میتواند به شهرها کمک کند تا بهتر به مانیتورینگ و رسیدگی به بیماری-های واگیردار بپردازند؛ این موضوع مخصوصا در بحبوحه ی گسترش کروناویروس فعلی بسیار حائزاهمیت است. مقامات مربوط به بخش بهداشت و سلامتی میتوانند با دنباله روی موارد ابتلاء جدید به صورت زنده، یک قدم جلوتر از بیماری های واگیرداری که سرعت شیوع بالایی دارند، حرکت کنند. این اقدامات شامل مانیتورینگ رسانه های اجتماعی، جستجوهای اینترنتی و حتی میزان استفاده از تلفن همراه میشود – و ابزارهایی که در حال پیچیده تر شدن هستند. در جریان شیوع ویروس زیکا در سال 2016، با گسترش این بیماری در سراسر ریو و بعد رسیدن آن به میامی، متخصصین اپیدمولوژی، تکنولوژی و سلامت عمومی دست به دست هم دادند تا هوشمندی مکانی را ضبط کنند و با استفاده از تجسم داده ها و ابزارهای مکان یابی به آنالیز این ویروس بپردازند.

2. مراقبت بهتر از بیماران

پزشکی از راه دور به صورت موبایلی به پزشکان اجازه میدهد تا به صورت دورادور و به صورت ویدئوکنفرانس از طریق اینترنت، به بررسی وضعیت بیماران خود بپردازند و با آنها صحبت کنند. در بسیاری از شهرهای با میزان درآمد با سطح متوسط تا پایین، تعداد پزشکان موجود بسیار کمتر از جمعیت افراد ساکن آن شهرها است. در چنین موقعیت هایی، پزشکی از راه دور از این پتانسیل برخوردار است که تعداد سالهای عمری که افراد به خاطر یک بیماری از دست میدهند را تا حدود 2 درصد کاهش دهد. با شیوع COVID-19، این موقعیت میتواند به گزینه ای برای ارتباط بین پزشکان و افرادی که در قرنطینه هستند، تبدیل شود.

3. بهبود وضع سلامتی افراد 

از طریق راهکارهای شهر هوشمند و سلامتی هوشمند، شهرها بهتر می توانند سلامتی و بهداشت افراد را بهبود ببخشند، دو موردی که کلید جلوگیری از بیماری ها تلقی میشوند. آمدن دستگاه های متصل تر و اپلیکیشن های سلامتی میتواند به افراد اطلاعات لازم را بدهد و از آنها پشتیبانی کند تا انتخاب های سالم تری را در موارد زیر داشته باشند: تغذیه ی خود، نوشیدنی های مصرفی و توقف مصرف دخانیات، مصرف داروها، مراقبت های پیشگیرانه ی مرتب و عمل کردن به دستورهای تجویزشده توسط پزشکان برای شرایط پیش آمده.

برگرفته از مجله a&s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *