تأمین امنیت در شهرهای هوشمند

دولت ها در سراسر دنیا همواره به دنبال به ‌کارگرفتن راه‌ کارهای یکپارچه و هوشمند به منظور تأمین امنیت شهرهای خود در برابر تهدیدات، ارتکاب جرائم و همچنین برقراری ثبات و امنیت در دیگر جنبه‌ های زندگی شهری، مانند ترافیک هستند.

مؤسسه‌ ی IHS، ارزش جهانی بازار تأمین امنیت شهری را در سال 2015 نزدیک به 13.05 میلیارد دلار برآورد کرده بود. پیش‌ بینی شد تا سال 2020 این رقم به عدد 20.06 میلیارد دلار برسد. بر این اساس تجهیزات نظارت تصویری، سخت ‌افزارها و تجهیزات جانبی مربوط به این سیستم نیمی از گردش مالی این بازار را به خود اختصاص داده‌ اند.

یکی از مسائل فعلی پیش‌ِ رو، ایجاد تعامل میان مقامات مسئول در حوزه تأمین امنیت و تولیدکنندگان تجهیزات حفاظتی و امنیتی و چالش‌ های عملیاتی موجود در زمینه طراحی و تولید می ‌باشد.

در اکتبر 2017 شرکت Huaweiاعلام کرد که در حال ساخت و طراحی ابزار نظارت تقویت شده شهر ایمن برای نیروهای امنیتی و اعمال قانون در منطقه است. این سیستم‌ های نظارت به طور همزمان در مرکز آزمایشگاه Huawei Open-Lab در دوبی طراحي، توسعه و آزمایش می ‌شوند.

ریچارد کای ریاست آزمایشگاه Richard Cai متعلق به Huawei در خاورمیانه می‌ گوید: «شیوه ‌های نظارت تصویری هوشمند در سیستم ‌های امنیت داده با راهکار نظارت هوشمند ابری، طراحی شده توسط Huawei، تطبیق و متصل شده ‌اند. این ویژگی قابلیت نظارت تصویری 24 ساعته و شبانه‌ روزی را با کیفیت HD فراهم می‌ کند. این سیستم پهنای باند کمی را اشغال می ‌کند و از تصویربرداری 24 ساعته پشتیبانی می ‌نماید.

در مجموع تمایل در به ‌کارگیری رویکردهای نوین به منظور ساخت شهرهای هوشمندتر و ایمن ‌تر به سرعت در حال رشد است. برای مثال کمپانی Nvidia (تولیدکننده‌ ی سرشناس کارت ‌های گرافیک بازی‌های کامپیوتری) از پلتفرم تحلیلی ویدئویی هوشمند Metropolis رونمایی کرد. کمپانی Nvidia مدعی است که با کمک Metropolis می ‌توان با پیاده سازي فناوری یادگیری عمیق بر روی سیستم‌ های نظارت تصویری پخش زنده در بخش ‌هایی مانند ایمنی عمومی، مدیریت ترافیک و بهینه‌ سازی منابع، شهرهای هوشمندتر و ایمن‌ تری ساخت.

ما امروز در دنیایی ناپایدار زندگی می ‌کنیم. شهرهایی که تبدیل به خط مقدم جبهه ‌های جنگ داده ‌ها شده‌ اند. به هنگام وقوع یک حمله‌ ی تروریستی و یا یک رخداد طبیعی، دسترسی و توانایی مقامات مسئول در برقراری ارتباط کارآمد و به موقع با افراد حادثه دیده و یا آنان‌ که در معرض حادثه قرار دارند بسیار حیاتی است. وضعیت‌ های ناپایدار به سرعت به وضعیت بحرانی تبدیل می ‌شوند. در بعضی موارد، به چندین نقطه آسیب می ‌زند، که خود بر میزان وحشت عموم و سردرگمی مردم آسیب ‌دیده می ‌افزاید. جدای از به‌ کارگیری روش‌ های مرسوم اطلاع ‌رسانی به گروه‌ های در معرض خطر، نسل جدیدی از راهکارهای تخصصی و یکپارچه که برای ارسال پیام و اطلاعات برای نقاط مشخص طراحی شده ‌اند را امروزه شاهد هستیم.

عماد مولین، مدیر ارشد فنی Everbridge، شرکت طراحی و توسعه دهنده‌ ی نرم ‌افزارهای اعلام هشدار خودکار، بر این باور است که حادثه‌ ی تروریستي شهر Nice فرانسه و حادثه هاي رخ داده از اين دست، خود عاملي است برای تلاش بیشتر در پیاده ‌سازی مسیرهای ارتباطی چندمنظوره: «همه چیز به جز ارتباطات، تکامل یافته ‌اند که در یک نقطه ‌ای از زمان متلاشی خواهند شد.»

چگونه می ‌توان حجم وسیع داده‌ های تصویری ضبط شده از زیرساخت ‌های شهری که توسط سیستم‌ های نظارت‌ تصویری ثبت شده ‌اند را مدیریت کرد؟ سیستم دسترسی به داده Genetec Clearance یکی از همین سیستم ها است که به نیروهای پلیس، بازرسین و مدیران حراست این امکان را می ‌دهد تا شواهد دیجیتال را از منابع مختلفی از جمله مراکز امنیتی و سیستم‌ های مدیریت تصویر ویدئویی، دوربین‌ های پوشیدنی، تصاویر ضبط شده از دوربین ‌های تلفن همراه افراد در حال گذر و دوربین ‌های درون خودرو گردآوری، ذخیره، مدیریت و بازبینی نموده و از طریق یک نرم ‌افزار، این داده‌ ها را به اشتراك بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *