سه راه استفاده از ابرها به عنوان یک سرویس

انعطاف پذیری، سادگی و انتخاب، سه مورد از بزرگترین نقاط قوت نهفته در رایانش ابری است. همانطور که در حال حاضر انتظار مشاهده ی فیلم ها و انجام بازی های کامپیوتری را به صورت آنلاین داریم، رایانش ابری راهی را برای استفاده از منابع رایانشی بنا-به-درخواست ارائه میکند: داده ها، رایانش، اپلیکیشن ها و سرویس ها.

رایانش-بنا-به-درخواست نوعی مدل ارائه سرویس است که با کمک آن و بنا به نیاز افراد، منابع رایانشی در اختیار آنها قرار میگیرد. این سیستم ها ممکن است که در شرکت کاربر موردنظر نگهداری شوند و یا با کمک یک ارائه کننده ی سرویس ابری در دسترس کاربر قرار بگیرند. هنگامی که این سرویس ها توسط شرکت دیگری ارائه میشوند، اغلب از اصطلاح رایانش ابری استفاده میشود که مترادف با همان رایانش-بنا-به-درخواست است.

مدل رایانش بنا-به-درخواست با هدف غلبه بر چالش معمول شرکت ها که مبنی بر برآورده سازی کارآمد نیازهای متغیر بوده است، ایجاد شده است. از آنجایی که نیازهای یک شرکت به منابع رایانشی در بازه های زمانی مختلف بسیار متفاوت است، داشتن منابع کافی برای برآورده سازی چنین نیازهای حجم بالایی، بسیار پرهزینه تمام خواهد شد. از طرف دیگر، در صورتی که یک شرکت با نگهداری حداقل منابع رایانشی خود جهت کم کردن هزینه های خود اقدام کند، احتمال آن میرود که منابع کافی برای برآورده سازی چنین حجم بالایی از نیازها وجود نداشته باشد.

مدل رایانش بنا-به-درخواست به شرکت ها میکند که منابع رایانشی خود را تنها با یک کلیک، ایجاد تماس API یا یک قانون بیزینسی کم و زیاد کنند. قابلیت هایی چون مقیاس پذیری، پرداخت برای هر بار استفاده و سلف سرویس از جمله ویژگی های این مدل هستند. فرقی نمیکند که منبع موردنظر یک برنامه برای کمک به همکاری بین افراد یک تیم باشد یا حافظه ی بیشتر برای آرشیو تصاویر، منابع رایانشی انعطاف پذیر، قابل اندازه گیری و آسان برای بکارگیری و استفاده هستند.

سرویس های ابری همچون یک موتور رشد برای بیزینس ها عمل میکنند. از آنجایی که تکنولوژی باعث تغییر چگونگی تعامل ما با همه چیز، ازرسانه های آنلاین گرفته تا مراکز درمانی و سرویس های بانکی میشود، رایانش ابری به شرکت ها کمک میکند تا سرویس های جدید را با سرعت بیشتری ارائه کنند، به سرعت موارد کاربرد جدید ایجاد کنند و از کالاها و سرویس های موردپسند مشتریان سر در بیاورند.

کمپانی هایی که از سرویس های ابری استفاده میکنند، میتوانند به جای خریداری و اجرای سرورها و نرم افزارها، روی بیزینس خود تمرکز کنند. سرویس های ابری، ابزارها و تکنیک های جدیدی را در اختیار آنها قرار میدهد تا بدین شکل، زمان موردنیاز شرکت ها برای تبدیل ایده ها به واقعیت کاهش پیدا کند. این سرویس ها به شرکت ها اجازه میدهد که حجم بالایی از داده ها را جمع آوری، به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل کنند.

بیشتر سرویس های رایانش ابری به سه گروه گسترده تقسیم میشوند: زیربنا به عنوان یک سرویس ﴿IaaS﴾، پلتفرم به عنوان یک سرویس ﴿PaaS﴾  و نرم افزار به عنوان یک سرویس ﴿SaaSاز این سه گروه گسترده گاهی به عنوان توده رایانشی نیز یاد میشود، چرا که هر کدام از آنها روی دیگری ایجاد میشود. هوشمندی هر شرکت و ارگانی در آن نهفته است که بداند با توجه به نیازهای خود، کدام مدل را انتخاب کند

هر یک از این مدل های مختلف به عنوان یک سرویس ارائه میشوند و از مزیت دیگری که سرویس های ابری ارائه میکنند برخوردار هستند – تحت لیسانس بودن به جای ساخت و خرید نرم افزارها و سخت افزارها. این مدل ها عبارتند از :

1﴾ نرم افزار به عنوان یک سرویس ﴿SaaS:  این مدل این امکان را برای بیزینس ها فراهم میسازد که به صورت مستقیم، اجازه ی دسترسی به اپلیکیشن ها را برای کارمندان، همکاران و یا مشتریان خود صدور کنند. از آنجایی که این اپلیکیشن ها به صورت مرکزی روی ابرها مدیریت میشوند، هیچ نیازی به نگهداری لیسانس ها یا آپگریدها نیست.

2﴾ پلتفرم به عنوان یک سرویس ﴿PaaS:  این مدل یک پلتفرم توسعه اپلیکیشن است که بنا به درخواست ارائه میشود و به توسعه دهندگان اجازه میدهد که بدون متحمل شدن هزینه و دشواری خرید و مدیریت سخت افزار، نرم افزار، تامین ذخایر و هاستینگ تحت آن، روی طراحی، توسعه و بکارگیری نرم افزار تمرکز کنند

به عنوان مثال، با استفاده از مدل PaaS، یک شرکت طراحی بازی های آنلاین میتواند سرعت عمل و ابتکار عمل بیشتری را کسب کند. پیش از در اختیار قرار گرفته شدن منابع ابری، راه اندازی محصولات جدید این کمپانی با استفاده از زیربناها و پیکربندی های مخصوص خود، حدود دو تا چهار ماه طول میکشید. بکارگیری مدل PaaS به این کمپانی اجازه داد که تنها در عرض چند ساعت، منابع درست و مناسب را در اختیار سازندگان بازی ها و مشتریانی که خواهان بازی با آنها بوده اند قرار دهد.

3 زیربنا به عنوان یک سرویس ﴿IaaS:  این مدل بنا به درخواست افراد، قدرت محاسبه/رایانش، محل دخیره سازی و شبکه سازی را در اختیار آنها قرار میدهد و در صورت ارائه ی سرویس از بیرون، هزینه های سنگین مربوط به نگهداری، تامین نیروی کار و انرژی و خنک سازی یک مرکز داده در محل حذف میگردد. در صورتی که این سرویس در داخل خود شرکت و در سطح یکی از بخش های آن شرکت ارائه شود، این مدل همچنان سرعت و کارآمدی مناسبی را در ارائه منابع رایانشی موردنیاز بیزینس ها ارائه میکند.

نمیتوان گفت که تمامی سرویس های ابری مشابه یکدیگر هستند. سه راه مختلف برای بکارگیری منابع رایانش ابری وجود دارد که هر یک از آنها را در ادامه این مقاله بررسی خواهیم نمود :سرویس ابری عمومی، سرویس ابری خصوصی و سرویس ابری هیبریدی.

سرویس ابری عمومی

ابرهای عمومی توسط ارائه کنندگان سرویس های ابری شخص ثالث خریداری و اجرا میشوند که منابع رایانشی خود همچون سرورها و حافظه ها را از طریق اینترنت ارائه میکنند. با کمک سرویس ابری عمومی، تمامی سخت افزارها، نرم افزارها و سایر زیربناهای پشتیبان توسط ارائه کننده ی سرویس ابری خریداری و مدیریت میشوند. شما میتوانید با کمک یک مرورگر وب به این سرویس ها دسترسی پیدا کنید و حساب کاربری خود را مدیریت کنید.

سرویس ابری خصوصی

یک سرویس ابری خصوصی به منابع رایانش ابری اشاره دارد که به صورت گسترده در یک بیزینس یا سازمان منفرد استفاده میشده است. سرویس ابری خصوصی را میتوان به صورت فیزیکی در مرکز داده ی موجود در محل کمپانی قرار داد. همچنین، برخی از شرکتها به ارائه کنندگان سرویس شخص ثالث پول پرداخت میکنند تا بدین شکل ابر خصوصی آنها را هاست کنند. یک ابر خصوصی، ابری است که در آن سرویس ها و زیربناها روی یک شبکه خصوصی نگهداری میشوند.

سرویس ابری هیبریدی

ابرهای هیبریدی، ابرهای عمومی و خصوصی را با یکدیگر ترکیب میکنند و با کمک تکنولوژی که امکان به اشتراک گذاری داده ها و اپلیکیشن ها را میان آنها فراهم میسازد به یکدیگر مربوط میسازند. با ایجاد امکان حرکت و انتقال داده ها و اپلیکیشن ها میان ابرهای خصوصی و عمومی، ابرهای هیبریدی به بیزینس ها کمک میکنند تا انعطاف پذیری بیشتر و گزینه های بکارگیری بیشتری پیدا کنند.

علیرغم تمام آنچه که گفته شد، تکنولوژی به خودی خود باعث ایجاد تغییر نمیشود. چگونگی استفاده از آن و آگاهی مناسب نسبت به آن است که تغییر واقعی و فرهنگ نوآوری را ایجاد میکند.

برگرفته از Searchitoperations، Wired و Azure

http://www.didarc.com/fa/news/three-ways-to-use-cloud-as-a-service

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *