نکات مهم در بکارگیری دوربین های امنیتی در بانک ها

در حال حاضر بانک ها از دوربین ها و سیستم های امنیتی جهت جلوگیری از وقوع جرائم و محافظت از کارمندان بانک خود استفاده میکنند. طبق گزارش آمار جرائم بانکی در سال 2016، حدود 4251 مورد سرقت و دستبرد در ایالات متحده آمریکا به وقوع پیوسته است.

برای بهبود امنیت بانک خود باید موارد ذیل را مورد توجه قرار دهید: جایگزین سازی دوربین های امنیتی آنالوگ با دوربین های تحت شبکه و یا افزودن دوربین های نظارتی جدید در بانک.

در این مقاله سعی کرده ایم که ابتدا اهمیت دوربین های نظارتی را در بانک ها تشریح و سپس با ارائه نکات و پیشنهاداتی، شما را در انتخاب بهترین دوربین های بانکی یاری کرده باشیم.

نکته:­ در صورتی که به عنوان یک مصرف کننده مایل به دانستن مسائلی چون مدت زمان نگهداری ویدئوهای نظارتی توسط بانک ها و یا حضور دوربین ها در تمامی دستگاه های خودپرداز هستید، برای کسب اطلاعات مستقیما به آخرین بخش این مقاله مراجعه کنید.

  • اهمیت دوربین­های تحت شبکه در بانک­ها
  • سه نکته اصلی در مورد دوربین­های امنیتی در بانک­ها
  • تمام آنچه که باید در مورد دوربین­های مخصوص بانک­ها بدانید (برای مشتریان بانک­ها)

اهمیت دوربین­های تحت شبکه در بانک­ها

مزیت­های استفاده از دوربین­های امنیتی در بانک­ها شامل موارد زیر میشود ولی تنها به این موارد محدود نمیگردد.

  • جلوگیری از جرائم: دوربین­های نظارتی در بانک­ها به شما در تشخیص وقوع هرگونه فعالیت مشکوک داخل و بیرون بانک کمک کرده و بدین شکل برای جلوگیری از وقوع جرائم، میتوان اقدامات موثری را صورت داد.
  • کمک به تحقیق در مورد جرائم: در صورت وقوع سرقت­های بانکی، کلاهبرداری از دستگاه­های خودپرداز و یا کلاهبرداری با چک، تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط دوربین های بانکی و دوربین ATMها به شما در جمع آوری اطلاعات و شناسایی مجرمین کمک خواهد نمود.
  • بازبینی مداوم: دوربین­­های امنیتی بانک­ها حتی خارج از ساعات معمول کاری از بانک شما محافظت میکنند. در دستگاه­های خودپردازی که امکان دسترسی به آنها در تمامی ساعات روز وجود دارد، این ویژگی میتواند بسیار کارآمد باشد.
  • دسترسی دورادور و آسان: فرقی نمیکند که در روزهای تعطیل در منزل یا در سفر باشید، با استفاده از گوشی هوشمند، لپ تاپ یا کامپیوتر خود و از طریق اینترنت میتوانید به سادگی به بازبینی بانک خود بپردازید.
  • کسب رضایت مشتریان: حضور دوربین­های امنیتی در بانک­ها میتواند به شکل قابل ملاحظه­ای حس امنیت مشتریان را بهبود بخشد و به ساخت تصویری حرفه ای از بانک شما کمک کند.

 

سه نکته اصلی در مورد دوربین امنیتی بانک­ها

سیستم­های امنیتی بانک­ها در انواع سایزها و شکل­ها و بل لیست بلندبالایی از ویژگی­های مختلف ارائه میشوند، که این موارد باعث دشوارسازی بحث انتخاب میشوند. در این قسمت از مقاله، بخشی از آنچه که باید پیش از هر کاری انجام دهید آورده شده است.

  • 1. در دوربین­های امنیتی بانک­ها باید به دنبال چه ویژگی­هایی بود؟
  • 2. در دوربین­های نظارتی بانک­ها باید به چه چیز توجه کرد؟
  • 3. دوربین­های امنیتی بانک­ها را دقیقا کجا باید قرار داد؟

 

1. در دوربین­های امنیتی بانک­ها باید به دنبال چه ویژگی­هایی بود؟

برای انتخاب یک دوربین امنیتی برای بانک­ها، قابلیت­های منحصربفرد دوربین موردنظر باید با نیازهای کاربری شما مطابقت داشته باشد.

باتوجه به محیط بخصوص بانک­ها، در این بخش از مقاله لیستی از ویژگی­های الزامی و اختیاری دوربین­های امنیتی آورده شده است که نیازهای شما را برآورده میسازند.

ویژگی­های الزامی در سیستم­های هشداردهی بانک­ها:

  • رزولوشن بالا: دوربین­های امنیتی بانک­ها که مجهز به تکنولوژی WDR هستند، کیفیت تصاویر خیره­کننده­ای را ارائه میکنند. با وجود چنین کیفیت تصاویری، دیگر هیچ کارمند بانک فریبکاری قادر به فرار از دوربین­هایی بانکی نخواهد بود.
  • تشخیص حرکت هوشمند: در صورت ورود افراد مشکوک در ساعات غیرکاری به منطقه بازبینی بانک­ها، هشدارهایی هوشمند از دوربین­های نظارتی بانک­ها دریافت خواهید کرد.
  • دید در شب عالی: در صورت وقوع هرگونه سرقت از بانک­ها، سیستم های امنیتی مخصوص دید در شبی که در بانک­ها یا در دستگاه­های خودپرداز 24 ساعته قرار دارند به تشخیص چهره­های افراد کمک میکنند.
  • ظرفیت ذخیره­سازی بالا: از آنجایی که برخی از بانک­­ها مجبور به نگهداری از تصاویر ویدئویی ضبط شده برای بازه­های زمانی به نسبت طولانی هستند، سیستم­های هشداردهی امنیتی که دارای فضای ذخیره­سازی کافی باشند میتوانند بدون پایین آوردن کیفیت تصاویر ویدئویی ضبط شده، امکان ضبط ویدئویی نامحدودی را در اختیار افراد قرار دهند. ­
  • فشرده­سازی ویدئویی H.264: دوربین­های تحت شبکه H.264 در بانک­­ها از لحاظ میزان حافظه ویدئویی مصرفی بسیار مناسب هستند. تصاویر ضبط شده توسط این دوربین­ها، پهنای باند و میزان حافظه­ی کمتری را اشغال میکنند.

 

ویژگی­های اختیاری دوربین­های موجود در بانک­ها:

  • قابلیت PTZ: دوربین­های امنیتی PTZ در بانک­ها از قابلیت­هایی چون پوشش­دهی به صورت پانوراما و بزرگ­نمایی عالی برخوردار هستند. این ویژگی باعث میشود که متخلفین به هیچ وجه نتوانند جایی برای مخفی شدن پیدا کنند.
  • نصب و پخش آسان:  نصب دوربین­­های امنیتی قدیمی در بانک­ها، هزینه­های زیادی را به افراد تحمیل میکند. در مقابل، سیستم­های امنیتی با قابلیت نصب و پخش آسان را میتوان به راحتی و تنها در عرض چند دقیقه، بدون هیچ تجربه­ای در زمینه نصب سیستم­ها راه­اندازی نمود.
  • ضدآب و ضدضربه: جهت نصب دوربین­های امنیتی بانک­ها که خارج از بانک و یا در دستگاه­های خودپرداز قرار دارند، پیشنهاد میگردد که دوربین­های تحت شبکه­ی ضدآب و ضدضربه­ای را انتخاب کنید که­ در برابر شرایط آب وهوایی سخت و هرگونه ضربه مقاوم باشند.

 

2. در دوربین­های نظارتی بانک­ها باید به چه چیز توجه کرد؟

با وجود شمار زیاد دوربین­های امنیتی بانک­ها و برندهای مختلف موجود، به این نکته توجه کنید که کدام یک از دوربین­های امنیتی از بالاترین سطح امنیت برخوردار است. در نتیجه بدین شکل میتوان از احتمال لو رفتن تصاویر ویدئویی امنیتی ضبط شده در بانک­ها تا حد زیادی جلوگیری نمود.

علاوه بر این، برای جلوگیری از ضربه وارد آوردن افراد به دوربین­های امنیتی واقع در خودپردازها، از محل درست قرارگیری دوربین­ها اطمینان حاصل کنید. این دوربین­ها باید در ارتفاعی مناسب که در دسترسی آسان افراد نباشند، قرار بگیرند.

یک ایده بهتر: علاوه بر دوربین­های امنیتی بانک­ها، وجود عوامل امنیت فیزیکی چون نورپردازی بیشتر، افسران پلیس و سایر پرسنل امنیتی در محل میتوانند لایه­های محافظتی مضاعفی را برای بانک­ها به ارمغان بیاورند.

3. دوربین­های امنیتی بانک­ها را دقیقا کجا باید قرار داد؟

قرار دادن دوربین­های امنیتی در مناطق نامناسب با عدم انجام هرگونه اقدام امنیتی برابری میکند. برای کاهش میزان جرائم بانکی، شناختن مکان­های آسیب­پذیر بانک از اهمیت بالایی برخوردار است.

موارد زیر برخی از مکان­های مهمی هستند که قرار دادن دوربین­های امنیتی بانک­ها در آنها باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • دستگاه­های خودپرداز متصل به بانک­ها
  • ورودی­ها و خروجی­های بانک­ها
  • محل کار کارمندان بانک
  • لابی بانک
  • محل گاوصندوق
  • محوطه­ های پارکینگ متصل به بانک­

تمام آنچه که باید در مورد دوربین­های مخصوص بانک­ها بدانید

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که بانک­ها تا چه مدت تصاویر ویدئویی ضبط شده از دوربین­های امنیتی بانک­ها را نگهداری میکنند؟ یا اینکه چگونه میتوانید در صورت گیرافتادن در یک کلاهبرداری با دستگاه­های خودپرداز، به تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط دوربین­های امنیتی موجود در منطقه دستگاه خودپرداز دسترسی پیدا کنید؟ در صورتی که یافتن پاسخ به اینگونه سوالات برای شما جالب است، به ادامه­ی این مقاله توجه کنید.

سوال 1: دوربین­های بانک­ها/خودپردازها تا چه مدت ویدئوهای امنیتی را نگهداری میکنند؟

پاسخ: طبق استاندارد صنعت بانکداری، معمولا بانک­ها تا 6 ماه ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین­های امنیتی موجود در منطقه خودپردازها را نگهداری میکنند. اما این مدت زمان، بسته به بانک مربوطه و کشوری که در آن قرار دارید میتواند متغیر باشد.

به عنوان مثال، بانک­های موجود در کشور امارات متحده عربی (و احتمالا سایر بیزینس­ها) برای نگهداری تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط دوربین­های امنیتی بانک­ها به مدت یک سال کامل، نیازمند حکم قانونی هستند.

ممکن است که قانونگذاران تجارت از تمامی بیزینس­ها (بدون توجه به اینکه بانک هستند یا سایر بیزینس­ها) بخواهند که تحت حکم قضایی آنها تنها به مدت یک ماه، تصاویر ویدئویی ضبط شده را نگهداری کنند. این در حالی است که امکان دارد مقرارت بانک­ها، بیزینس­ها را ملزم به نگهداری تصاویری ویدئویی ضبط شده به مدت یک سال کند.

سوال 2: آیا دوربین­های امنیتی بانک­ها، از صدا پشتیبانی میکنند؟  

پاسخ: دوربین­های نظارتی موجود در بانک­ها معمولا از قابلیت ضبط صدا پشتیبانی نمیکنند.

از یک سو، بیشتر کشورها اجازه­ی ضبط صدا را در مکان­های عمومی صادر نمیکنند، مگر آنکه هر دو طرف صحبت از وقوع چنین امری مطلع باشند.

از سوی دیگر، دوربین­های امنیتی بانک­ها که قادر به ضبط صدا از مسافت­های دور هستند، معمولا بسیار پرهزینه تمام میشوند و میکروفون­های آنها دامنه­ی به نسبت محدودی دارند.

علاوه بر این،‌ برای افزودن صدا به ویدئوها به فضای ذخیره­سازی بیشتری برای سیستم­های امنیتی بانک­ها نیاز است که این به معنای تحمیل هزینه­های بیشتر نیز هست.

سوال 3: آیا تمام دستگاه­های خودپرداز دارای دوربین هستند؟

پاسخ: دستگاه­های خودپرداز خصوصی موجود در پمپ بنزین­ها و فروشگاه­های خرده­فروشی معمولا فاقد دوربین­های تعبیه شده در داخل خود سیستم هستند. با این وجود، در دستگاه­های خودپرداز مستقر در بانک­های بزرگ یا مراکز اعتباری همچون بانک چیس، بانک آمریکا و غیره معمولا این دوربین­ها گنجانده شده­اند.

بانک­هایی که امنیت را موضوعی جدی­تر تلقی نموده­اند، در حال سرمایه گذاری بر دوربین­های نظارتی هستند تا بدین شکل بتوانند هرگونه رفتار مشکوک را ثبت و ضبط کنند. برخی از دوربین­های امنیتی موجود در خودپردازها حتی پیشرفته تر بوده و مجهز به سیستم­های تشخیص چهره هستند.

سوال 4: چگونه تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط دوربین­های امنیتی موجود در محل خودپردازها در دسترس افراد قرار میگیرد؟

پاسخ: در صورت گیر افتادن در تله کلاهبرداری با دستگاه­های خودپرداز یا تراکنش ­های ناموفق، اولین فکری که به ذهن شما خطور میکند این است که چگونه به تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط دوربین دستگاه خودپرداز دسترسی پیدا کنید.

معمولا بانک­ها، تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط دوربین­های امنیتی را در اختیار افراد قرار نمیدهند. برای این کار ابتدا باید مورد پیش آمده را به پلیس گزارش کنید. پس از موردتایید قرار گرفتن آن، بانک ویدئوهای ضبط شده­ی خود را به افسران پلیس نشان خواهد داد.

اما در هندوستان، طبق دستورات ارائه شده توسط ریزرو بانک هندوستان، مشتریان میتوانند مستقیما به بانک مراجعه کرده و در صورت ارائه­ی دلایل قانع کننده جهت مشاهده­ی ویدئوهای ضبط شده درخواست کنند. تنها چیزی که برای انجام این کار لازم است، پرکردن یک فرم درخواست کوچک است.

 

منبع: Reolink

 

http://www.didarc.com/fa/news/bank-security-cameras%3Awhat-tops-the-must-know-list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *