چهره ی تکنولوژی ویدئویی در سال 2019

تنها در طول چند دهه، صنعت نظارت ویدئویی شاهد تغییراتی اساسی در زمینه تکنولوژی بوده است؛ گذار از دوربین های آنالوگ و سیستم های مداربسته به سوی سیستم های دیجیتال و تکنولوژی های ویدئویی IP که قدرت هوش مصنوعی ﴿AI﴾ را تحت کنترل خود در آورده اند.

بدون شک صنعت تولید سیستم های مدیریت ویدئویی VMS صنعتی رو به رشد است که طبق پیش بینی های صورت گرفته انتظار میرود تا سال 2019 ارزش این صنعت به 5.0$ میلیارد دلار در منطقه آسیا-اقیانوسیه برسد.

هر چه دوربین ها و سنسورها پیشرفته تر شده و تکنولوژی های نوظهوری چون اینترنت اشیاء ﴿IoT﴾ در حجم گسترده تری با سیستم های مدیریت ویدئویی تلفیق میشوند، انتظار میرود که تکنولوژی های مربوط به سیستم های ویدئویی به یک اندازه روی بیزینس ها و بازارها تاثیر بگذارند.

بنابراین در سال پیش رو از صنعت تکنولوژی ویدئویی چه انتظاری باید داشت؟ در این مقاله سه روندی که همچنان باعث تغییر زاویه دید و رویکرد ما در سال 2019 و پس از آن میشود مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

هوش مصنوعی :عامل استمرار تغییر در بازار نظارت ویدئویی

هوش مصنوعی همچنان به بهبود وضعیت دوربین های نظارتی کمک خواهد نمود – این تکنولوژی دوربین ها را مجهز به مغزهایی دیجیتال میسازد که با چشمان آنها هماهنگ بوده و سیستم ها را قادر میسازد تا ویدئوهای زنده و ضبط شده را در حجم های بالاتر آنالیز کنند.

در گذشته از دوربین ها به عنوان اجسامی منفعل و مجهول یاد میشد، اما با کمک تحلیل رفتاری و بینش های پیشگیرانه همان دوربین ها حال به سرمایه هایی فعال و ارزشمند تبدیل شده اند. به عنوان مثال در شهرهایی چون سنگاپور و گویانگ کره، سیستم-های مجهز به تکنولوژی ویدئوی هوشمند در حال بکار گرفته شدن در مراکز فرماندهی و مراکز نظارتی هستند تا با کارایی و کارآمدی بیشتری به مبارزه با جرائم پرداخته شود.

در شهر سنگاپور، با کمک آگاهی نسبت به شبکه های عظیمی از دوربین های نظارتی موجود در جزیره های این کشور، تکنولوژی تشخیص چهره در حال مورد آزمایش قرار گرفتن است. سیستم ویدئویی مجهز به هوش مصنوعی قادر به تشخیص چهره ی افراد در یک محیط شلوغ و همچنین جدا کردن افراد موردنظر در لیست پیگیری نیروهای پلیس میباشد.

در شهر گویانگ نیز بکارگیری و مدیریت یکپارچه  و 24 ساعته سیستم های نظارتی-امنیتی به کمک سیستم های مجهز به هوش مصنوعی امکان پذیر شده است؛ این سیستم ها با استفاده از آنالیتیک های ویدئویی به انجام این دست کارهای دشوار میپردازند و به هر یک از کارکنان اجازه میدهند تا به بازبینی همزمان حدود 100 دوربین  پرداخته و به حفظ منابع ارزشمند شهری کمک کنند.

با پیشرفت صنعت نظارت، تکنولوژی ویدئویی مجهز به هوش مصنوعی تاثیر به مراتب بیشتر و عمیقتری روی صنعت نظارت ویدئویی میگذارد. طبق تخمین های صورت گرفته، تا سال 2020 حدود 1 میلیارد دوربین ویدئویی متصل به پلتفرم های  هوش مصنوعی وجود خواهد داشت و در سال 2019 این روند به صورت گسترده شروع به قدرت گرفتن خواهد نمود.

تکنولوژی ویدئویی: یک باید در استراتژی آی.تی هر شرکت

در شرکت های مدرن امروزی، پیشگامان بیزینسی و تصمیم گیرندگان کلیدی علاوه بر اهمیت قائل شدن برای ایمنی و امنیت سرمایه های کمپانی ها، روی آگاهی بهتر نسبت به فرآیندها و محیط های بیزینسی تاکید میکنند. دقیقا اینجاست که تکنولوژی ویدئویی هوشمند قادر به بهبود عملکرد بیزینسی و کاستن هزینه های عملیاتی خواهد بود.

بخش خرده فروشی نمونه ای از صنعتی است که به صورت کامل آماده ی استفاده از مزیت های تکنولوژی ویدئویی پیشرفته میباشد.

این صنعت راه زیادی را از گذشته تا به کنون آمده است؛ درگذشته به دوربین های ویدئویی تنها به عنوان سرمایه های ایمنی و امنیتی نگاه میشده است. در واقع خرده فروشان امروزی از گستره ی عظیمی از ابزارآلات و قابلیت های قدرتمند برخوردار هستند؛ اینترنت اشیاء (IoT) و سیستم های آنالیتیک ویدئویی از جمله این ابزارآلات و قابلیت ها هستند که به خرده فروشان اجازه میدهند تا آگاهی بیشتری نسبت به رفتار مشتریان خود و مسیر حرکت آنها در داخل مغازه کسب کنند.

به عنوان مثال، ویدئوی هوشمند قادر به تشخیص ورود یک فرد به فروشگاه و دنباله روی حرکات او در داخل فروشگاه میباشد. این کار باعث شکل گرفتن نقشه ای حرارتی میشود که به خرده فروشان اجازه میدهد تا متوجه شوند که هر یک از افراد به چه مدتی به یک ویترین نگاه کرده اند، قسمت های موردپسند فروشگاه کجا هستند و اینکه خریداران کدام قسمت ها را نادیده گرفته اند. این موضوع به خرده فروشان کمک میکند تا متوجه شوند چه کسی محصولات را بهتر معرفی و ارائه کرده و به صورت کارآمدتری شروع به انجام کارهای فروشگاه میکند و همچنین اینکه چه کسی روی کمپین های بازاریابی تاثیر بیشتری میگذارد.

همچنین ویدئوها قادر به تشخیص صف افراد هستند، بدین شکل خرده فروشان میتوانند زمان های بخصوصی که به پرسنل بیشتری نیاز است را متوجه شوند و در زمان هایی که به صورت غیرمنتظره سر پرسنل با تعداد زیاد مشتریان شلوغ میشود به پرسنل خود نسبت به باز کردن یک گیشه ی جدید آموزش دهند. همه ی این موارد به خرده فروشان کمک میکند تا از منابع انسانی خود به صورت بهینه استفاده کنند.

برای خرده فروشان، چنین استراتژی داده-محوری باعث کاهش هزینه های مربوط به نگهداری از مشتریان و زمان لازم برای ایجاد پروفایل های کاربران میشود. از سوی دیگر با کمک این استراتژی، مشتریان مزایای مضاعفی از لحاظ خدمات و محصولات بهتر دریافت میکنند.

ویدئو و اینترنت اشیاء نیروهای متصل به یکدیگری که از طریق نوآوری های تکنولوژی باعث تغییر بیزینس ها میشوند.

با افزایش تعداد دستگاه های متصل به یکدیگر از طریق تکنولوژی IoT و فوران کل داده های تولید شده، آنالیتیک های ویدئویی باعث افزایش سرعت خودکارسازی حجم بالای داده های غیرساختارمند میشوند؛ بدین شکل بینش و دانشی ایجاد میگردد که به کمک آن میتوان کاری انجام داد و ارزش های بیزینسی را قفل گشایی نمود.

طبق پیش بینی گارتنر، تا سال 2020 به جای آنالیز محتواهای (ویدئویی/تصویری) شرکتی توسط انسانها، حدود 99 درصد از این محتواها توسط ماشین ها آنالیز میگردند، بیشتر از 30 درصد در سال 2018. این پیش بینی با کمک جمع آوری پیشرفته داده ها و اتوماسیون سیستم ها، سرویس و نرم افزارها به واقعیت تبدیل خواهد شد، چرا که این کارها همچنان باعث افزایش میزان ویدئوها و نوآوری های آنالیتیکی ویدئویی میشوند.

به عنوان مثال در هارتفورد، ایالت کانکتیکات آمریکا، مجریان قانون این منطقه با بکارگیری تکنولوژی ویدئویی توانستند یک مرکز مواد مخدر را با کمک حجم بالای ترافیک مشکوک اطراف آن خانه شناسایی کنند. کارگاهان مربوطه، به جای بکارگیری تعداد زیادی از منابع خود برای تحت نظر گرفتن محل موردنظر در خودروها و یا در پشت بام ها توانستند در کمتر از یک دقیقه شواهد کافی را برای حمله به خانه موردنظر به دست آورند و بدین شکل حدود 32 ساعت کاری در انجام این ماموریت صرفه-جویی کنند.

آینده ی ویدئوها

پیشرفت های صورت گرفته در صنعت نظارت ویدئویی، ارگان های مختلف را بر آن داشته است که روی رویکرد خود نسبت به سیستم های ویدئویی تجدیدنظر کنند. از امن نگه داشتن شهرهای هوشمند گرفته تا بهینه سازی فروشگاه های خرده فروشی، آینده-ی ویدئوها امیدوارکننده به نظر میرسد. هنگامی که بیزینس ها شروع به دیدن موارد کاربرد بخصوص و عملی سیستم های نظارت ویدئویی میکنند، شاهد بکارگیری وسیع ویدئوهایی فراتر از امنیت در صنایع مختلف خواهیم بود.

منبع: مجله a&s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *