با خیال راحت سفر کنید!

همه ي ما حداقل يك بار داستاني وحشتناك در مورد بازگشت يك خانواده از تعطيلاتي طولاني و مواجه شدن با صحنه مورد سرقت قرار گرفتن خانه و يا تركيدن لوله آب در نبود آنها شنيده ايم. براي رفع اين دست مشكلات به هزاران دلار پول نياز بوده و حجم استرس زيادي روي افراد وارد میشود. خوشبختانه به هنگام مسافرت و دور بودن از خانه، كارهاي زيادي را در جهت جلوگيري از اينگونه تخلفات امنيتي ميتوان انجام داد.

در ادامه این مقاله لیستی از نکات امنیتی برای تعطیلات آورده شده که به شما کمک میکند تا پیش از خروج از شهر و ‌آغاز تعطیلاتی خوش و خرم، امنیت منزل خود را تامین کنید. برخی از این نکات تا حدودی نیازمند سرمایه گذاری و آینده نگری هستند، با این حال انجام این اقدامات میتواند شما را از دغدغه ها و سردردهای بزرگی که امکان وقوع آنها در جاده و در حین مسافرت وجود دارد برهاند.

1. یک سیستم بازبینی امنیت خانگی حرفه ای تهیه کنید.

نخستین خط دفاعی شما در برابر سرقت و دزدی، سیستم امنیت خانگی شماست که شامل سنسورهای درب و پنجره میشود. برخی از سیستم ها به شما این امکان را میدهند که خودتان به کار مانیتورینگ بپردازید، با این حال در مواردی که به خارج از کشور یا محلی با پوشش دهی اینترنت ضعیف و غیرقابل اعتماد مسافرت میکنید، هشدارهای ارسالی از طریق تلفن همراه فایده ای نخواهد داشت. با کمک یک سیستم امنیت خانگی بازبینی شده، در صورت وقوع هرگونه تخلف، شرکت آلارم دهی شما با مراجع ذی صلاح مربوطه تماس برقرار میکند.

2. از وجود سنسورهای محیطی در سیستم خود اطمینان حاصل نمایید.

بسیاری از سیستم های امنیت خانگی مدرن از این قابلیت برخوردارند که علاوه بر بازبینی ورود افراد به محدوده دارایی شما، عوامل محیطی تخریبی را نیز تشخیص دهند. سنسورهای نشتی آب قادر به تشخیص تغییر در سطح رطوبت موجود در هوا هستند؛ این تغییر در سطح رطوبت هوا را میتوان به معنای ترکیدگی لوله ها یا سایر وسایل مربوط به آن تلقی کرد. بسیاری از سیستم های امنیتی دارای دیتکتورهای دود و کربن مونواکسید هستند و یا اینکه حداقل با این سنسورها هماهنگ میشوند. این سنسورها به هنگام وجود و تشخیص آتش یا دودهای سمی آلارم را به صدا در می آورند.

3. لامپ های امنیتی در فضای بیرونی خانه خود نصب کنید.

سارقین هنگامی که به دنبال راهی برای ورود به یک خانه میگردند، بیشتر به سراغ مناطق تاریک و مناطق پنهان از دید همسایگان میروند. شما میتوانید با نصب لامپ های امنیتی مخصوص فضای باز در مناطق مستعد سرقت همچون دربهای پشتی و گوشه های خانه، این نقاط کور را روشن کنید. بیشتر این نوع لامپ ها با روئیت حرکت یا به هنگام تاریکی شب روشن میشوند، بنابراین هیچ جایی برای نگرانی در مورد مصرف برق وجود ندارد.

4. یک قفل هوشمند به درب خود اضافه نمایید.

قفل درب هوشمند به شما اجازه میدهد تا به صورت دورادور و از طریق گوشی هوشمند خود قفل درب منزل را بازگشایی کرده و به صورت موقت و با کدهای دارای تاریخ انقضاء به افراد امکان دسترسی به منزل خود را بدهید. اگر همسایه یا پرستار حیوان خانگی دارید که در نبودتان به خانه شما سر میزند و از حیوانات شما مراقبت میکند، با کمک این قفل ها میتوانید رفت و آمد افراد را به دقت کنترل کرده و به محض بازگشت به خانه دسترسی این افراد را لغو کنید. دیگر نگران این نباشید که چه کسی کلیدهای یدک شما را دارد، چرا که با کمک این قفل ها روی دسترسی و عدم دسترسی افراد در یک بازه ی زمانی خاص کنترل خواهید داشت.

5. کلیدهای یدکی زیر پادری را بردارید.

به صورت کلی قرار دادن کلیدهای یدکی در بیرون از خانه ایده ی خوبی نیست (به جای آن یک قفل درب هوشمند تهیه کنید)، با این حال در صورتی که به بیرون از شهر مسافرت میکنید، حتما تمامی کلیدهای یدکی خود را جمع آوری کنید. نقاط مخفی شما به قدری که شما فکر میکنید هوشمندانه نیستند.

6. همه چیز را قفل نمایید.

این کار مرحله ای است که شاید به آسانی مورد فراموشی قرار بگیرد. از بسته و قفل بودن تمامی درب ها و پنجره ها اطمینان حاصل نمایید. بیشتر کرکره ها و پرده ها را بکشید – در صورت گذاشتن لامپ های خود روی تایمر برای شبیه سازی حضور انسان در منزل، از رسیدن نور داخل منزل به خیابان اطمینان حاصل نمایید.

7. یک زنگ درب تصویری نصب کنید.

یک زنگ تصویری به شما این امکان را میدهد که از هر جایی که هستید زنگ درب را پاسخ دهید. هر بار که کسی زنگ درب منزل شما را به صدا در می آورد، پیامی را روی گوش خود دریافت خواهید کرد و بدین شکل میتوانید به صورت همزمان با وقوع رخداد شخص بازدیدکننده را ببینید و با او صحبت کنید. در صورت عدم دسترسی به اینترنت به هنگام رفتن به سواحل دریا یا گشت و گذار در جنگل ها، پس از بازگشت و دسترسی به اینترنت، گزارشی از ویدئویی ضبط شده در دسترس شما قرار خواهد گرفت. برخی مدل زنگ ها دارای قابلیت تشخیص حرکت نیز هستند؛ در اینگونه زنگ ها حتی در صورت عدم به صدا در آمدن زنگ، پیام هشداری مبنی بر حضور یک فرد برای شما ارسال خواهد شد. علاوه بر این، این زنگ ها برای دستگیری سارقین پکیج ها و اعلام آن به همسایگان سودمند واقع میشوند.

8. باطری تمامی دستگاه های امنیتی را چک کنید.

این کار بسیار آسان است، با این حال اغلب نادیده گرفته میشود. به صورت مرتب تمامی دستگاه های امنیتی و ایمنی خود را – دیتکتورهای تشخیص حرکت، دوربین ها و دیتکتورهای تشخیص دود – چک کنید تا نسبت به کارکرد باطری ها در زمان نبود شما اطمینان حاصل نمایید. حتی در صورت سیم کشی بودن دستگاه خود و اتصال آن به پریز برق، وجود یک باتری پشتیبان برای مواقعی که امکان قطع شدن جریان برق وجود دارد ایده ی بدی نیست. به جای خریداری باطری های مقرون به صرفه، باطریهای باکیفیت را برای خرید انتخاب کنید، چرا که این باطریها تا مدتهای زیادی حتی بیشتر از پولی که برای آن پرداخت نموده اید برای شما کار خواهند کرد.

9. وسایل الکترونیکی غیرضروری را از پریز بکشید.

تمامی وسایل الکترونیکی غیرضروری همچون تلویزیون ها، کامپیوترها، دستگاه های قهوه ساز، فن ها، چراغ ها و غیره را از پریز جدا کنید؛ این کار علاوه بر پایین آوردن ریسک آتش سوزی، باعث پایین آوردن هزینه های شما و حذف هزینه  های غیرضروری نیز میشود. برق مصرفی دستگا ه های الکترونیکی خاموش و متصل به پریز برق که گاهی از آن به عنوان توان استندبای نیز یاد میشود، حدود 10-5٪ از انرژی مصرفی مناطق مسکونی را تشکیل میدهد و هزینه های آن برای هر یک از خانوار چیزی در حدود 100$ به صورت سالیانه تمام میشود.

علاوه بر این موارد، جدا کردن دستگاه های خاموش از پریز برق باعث محافظت از آنها در برابر امواج الکترونیکی میشود؛ این امواج میتوانند باعث ایجاد اشکالات برقی و یا آتش سوزی در تجهیزات گران قیمت شوند. آتش گرفتن وسایل الکترونیکی حدود 13٪ از موارد آتش سوزی مناطق مسکونی در آمریکا را تشکیل میدهد. در صورت وقوع چنین مواردی در نبود شما، اگر دستگاهی درست کار نکند، هیچ کاری برای توقف این آتش از دست شما بر نمی آید.

10. روی دوربین های امنیتی سرمایه گذاری کنید.

نصب و بکارگیری درست تعدادی دوربین امنیتی در داخل و خارج یک محل به مثابه تفاوت بین دستگیری و عدم دستگیری یک مجرم تلقی میگردد. دوربینی تهیه کنید که نسبت به حرکت حساس بوده و قادر به ارسال پیام های هشدار و ویدئوکلیپ به گوشی شما باشد تا بدین شکل بتوانید فورا دست به کار شده و اقدامات مقتضی را صورت دهید. این نوع دوربین ها به شما این امکان را میدهند که به صورت دورادور و به صورت همزمان با وقوع رخداد به دوربین های خود نگاه کرده و به صورت زنده هر آنچه را که در منزل شما میگذرد را مشاهده کنید.

11. کالاهای ارزشمند خود را از دید دور نگاه دارید.

با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که دور نگاه داشتن کالاهای ارزشمند از دید افراد آن هم هر بار که از خانه خارج میشوید کار بدی نیست، اما برای مواردی که چندین روز متوالی خانه خود را ترک میکنید این کار اهمیت به مراتب بالاتری پیدا میکند. کرکره ها و پرده های اتاق های دارای وسایل الکترونیکی بزرگی همچون تلویزیون ها را ببندید.

کنسول های بازی و دستگاه های پخش دی.وی.دی را در جعبه هایی غیرمحسوس در کمد قرار دهید و مطمئن شوید که جای تمامی دستگاه های دستی، کارت های اعتباری و یا جواهرات شما برای یافتن آسان نیستند و د صورت داشتن گاوصندوق آنها را در گاوصندوق خود قرار دهید. اسلحه های گرم نیز به هر صورت باید در گاوصندوق اسلحه قرار داده شوند.

12. حضور یک انسان را شبیه سازی کنید.

برای آن که خانه ی خود را شبیه خانه ی کسی کنید که افراد در آن زندگی میکنند، یک سیستم نورپردازی هوشمند تهیه کنید که امکان پیش برنامه ریزی آن وجود داشته باشد؛ با کمک چنین سیستمی میتوانید به هنگام دور بودن از خانه، چراغ های خانه ی خود را در زمان های مختلف روشن کنید. روشن کردن رادیو نیز یک تکنیک کلاسیک دیگر است. برای آن که تلاش های شما واقعی تر به نظر برسند حتی میتوانید رادیوی خود را به یک دستگاه تایمر متصل کرده و آن را با روشن شدن چراغ های خانه تنظیم نمایید.

13. از یک دوست یا همسایه مطمئن بخواهید که هر چند وقت یک بار به خانه ی شما سری بزند.

از اطرافیان خود بخواهید که هر از گاهی به خانه شما سری بزنند تا مواردی چون اقدام به ورود به منزل یا ترکیدگی لوله ها و وقوع مشکلاتی احتمالی را بررسی نمایند. از آنها بخواهید که در راه ورودی پارک نموده و کرکره ها را تنظیم کنند و یا اینکه در صورت امکان برخی از مبلمان موجود در پاسیو را حرکت دهند تا شاید بدین شکل از بیرون اینگونه به نظر برسد که کسی در خانه است.

برگرفته از Asecurelife

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *