راههای پیشگیری از بدافزار Ransonware (باج گیری) برای کاربران ایرانی

در ابتدا هشداری بسیار جدی به کاربران می دهیم که حتما این حملات را جدی بگیرند و با مطالعه مقاله اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. کاربران ایرانی هم بدلیل نزدیکی به روسیه ممکن است بشدت بدلیل استفاده از ویندوزهای قدیمی یا پچ های امنیتی ضعیف بخصوص در سرورهای ویندوز 2013، سرورهای 2008 و ویندوزهای شخصی 8، ویستا و ویندوز XP با مشکلات جدی روبرو شوند.

نگران نباشید، شدت فاجعه بگونه ای است که مایکروسافت بسرعت فایل پچی آماده کرده است تا کاربران نسخه ویندوزهای یادشده حتما با دانلود و بروزرسانی ویندوزشان به پیشگیری از مشکل بپردازند. خبر خوش این است که دارندگان کامپیوترهایی با سیستم عامل ویندوز 10 فعلا در برابر این حملات در ایمنی قرار دارند.

اگر با لینکی مشابه لینک زیر روبرو شدید اکیدا توصیه می کنیم که از کلیک روی آن بپرهیزید تا درگیر حملات سایبری باج گیرانه نشوید:
hxxp://www[.]iuqerfsodp9ifjaposdfjhgosurijfaewrwergwea[.]com

114 هزار سیستم در 99 کشور قربانی حملات اخیر شده اند که با 7 قدم ساده کاربران ایرانی می توانند از بروز مشکل پیشگیری کرده باشند:

بدافزار باج گیری Ransomware WannaCry
  • اول بروز رسانی همه سیستمها : حتما سیستم عاملهای ویندوز که قبل از ویندوز 10 عرضه شده بودند باید بروزرسانی شوند.
  • اگر از سیستم عامل مایکروسافت بدون آنتی ویروس و فایروال استفاده می کنید حتما در نسخه هایی غیر از ویندوز 10 باید از بسته بروزرسانی اضطراری مایکروسافت استفاده نمایید.
  • فایروالها را فعالتر کنید! بروزرسانی و بستن پورتهای SMB روی شبکه یا اینترنت ورودی بسیار مهم است. پروتکلهای TCP مثل پورت 137، 139، 445 و پورتهای UDP مثل 137 و 138 را روی ویندوزها و سرورها و تجهیزات شبکه ببندید(فایروالهای سخت افزاری هم می توانند آسیب ببینند.)
  • براحتی می توانید با مراحل یاد شده توسط مایکروسافت، SMB یا بستن پیام سروری را انجام دهید تا انتشار مشکل را منتفی کنید.
  • بروزرسانی آنتی ویروس و ترجیحا بهره گیری از نرم افزارهای شناسایی و مانیتور سیستم در مقابل ورود بدافزارهای Malware متنوع استفاده کنید.
  • تهیه فایل پشتیبان بصورت مداوم و روتین.
  • برای پیشگیری از آسیب دیدن مقابل روش فیشینگ مطالعات بیشتری داشته باشید: همیشه مراقب ایمیلها و اسنادی باشید که شبیه اسناد مهم بنظر می آیند یا از روشی مهیج برای تبلیغ بازکردن استفاده می کنند. اسنادی که منبع ارسال مشخصی ندارند یا خیلی ظاهرا منبع معتبری دارد و بصورت اختصاصی برای شما آمده باشد!
بدافزار باج گیری Ransomware WannaCry

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *