فرق زوم دیجیتال و زوم اپتیکال در چیست ؟

تفاوت زوم اپتیکال (Optical Zoom) با زوم دیجیتال (Digital Zoom) یکی از ابهاماتیه که خریداران دوربین عکاسی یا فیلم برداری باهاش سر و کار دارن. خیلی ها شاید تا همین الان زوم اپتیکال را با زوم دیجیتال مقایسه می کردند و نتیجه گیری هم می کردند . حالا واقعا چه تفاوتی بین زوم دیجیتال و اپتیکال وجود داره ؟

مقایسه زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

خیلی ساده میشه گفت که زوم کردن یعنی تغییر فاصله کانونی لنز دوربین نسبت به سوژه مورد نظر است. هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد تصویر بیشتر زوم میشود ( تصویر تله Telephoto ) و برعکس هر چی فاصله کانونی کمتر باشد تصویر بزرگتر و بازتری را می تونیم بگیریم (Wide) . دوربین های عکاسی یا فیلم برداری گرون قیمت و حرفه ای، زوم اپتیکال یا زوم از طریق لنز دارن یعنی به سادگی با کم و زیاد کردن فاصله کانونی لنز, تصویر را میتوان به جلو و یا عقب برد.

wide-and-tele-focal-length

تغییر فاصله کانونی – تصویر واید و تله

زوم دیجیتال اصطلاحیه که با ورود دوربین های عکاسی دیجیتال به دنیای تکنولوژی معرفی شد. زوم دیجیتال یه کار نرم افزاریه اما زوم اپتیکال یه کار واقعی و سخت افزاری, زوم اپتیکال یعنی با استفاده از اهرم یا دکمه ای مخصوص، فاصله کانونی رو کم و زیاد کنی اما زوم دیجیتال یعنی زوم کردن روی مرکز سوژه از طریق نرم افزار.

به زبان ساده زوم دیجیتال همون کاری رو می کنه که نرم افزار فتوشاپ می کنه, اگه همین الان یه عکس رو داخل فتوشاپ زوم کنید می بینید که کیفیت عکس به هم میریزه اما در زوم اپتیکال اتفاقی برای کیفیت تصویر نمیفته . به عبارت دیگه زوم دیجیتال در واقع زوم اپتیکال رو شبیه سازی می کنه.

در تصویر زیر تفاوت زوم دیجیتال با زوم اپتیکال رو به وضوح می بینید :

digital-vs-optical-zoom

فرق زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

مسئله مهمی که باید در مورد زوم اپتیکال بدونید این است که فرض کنید یه دوربین دارید با رزولوشن 15 مگاپیکسل ، عکسی که بدون زوم میگیرید همون 15 مگاپیکسله ، عکسی که در حالت زوم میگیرید هم همون 15 مگاپیکسله اما در زوم دیجیتال اینجوری نیست ، عکس در حالت عادی 15 مگاپیکسله اما وقتی زوم می کنید کیفیت یا رزولوشن میاد پایین . به عبارتی زوم اپتیکال یعنی زوم با لنز اما زوم دیجیتال یعنی زوم نرم افزاری. خیلی افراد زوم اپتیکال رو با رزولوشن مقایسه می کنن یعنی فکر می کنن رابطه ای بین زوم اپتیکال با رزولوشن وجود داره در حالی که اینجوری نیست و بالاتر گفته شد که این مسئله فقط در مورد زوم دیجیتال صدق میکند نه زوم اپتیکال.

در کل مقایسه دو دوربین با تکنولوژی های مختلف اشتباهه . یعنی مقایسه یه دوربین با زوم اپتیکال و یه دوربین دیگه با زوم دیجیتال اشتباهه به دلیل اینکه هیچ ربطی به هم ندارند. درست است که جفتشون عملیات زوم رو انجام میدن اما این کجا و اون کجا, پس همیشه زوم اپتیکال بهتره و می تونه به عنوان یه معیار توی خرید دوربین عکاسی یا فیلم برداری در نظر گرفته بشه اما زوم دیجیتال اهمیتی نداره چون شما می تونید همون کار رو توی نرم افزار ادیت عکس هم انجام بدید شاید حتی با کیفیت بهتر !

نکته مهم دیگه در مورد زوم دیجیتال اینه که جدیدا شرکت های سازنده دوربین های دیجیتال مثل Sony، تکنولوژی جدیدی رو با عنوان زوم دیجیتال هوشمند طراحی کردن به این شکل که دیگه خبری از کم شدن کیفیت موقع زوم کردن نیست بلکه رزولوشن به نسبت مقداری که شما زوم می کنید تغییر می کنه یعنی اگه 70 درصد زوم کنید تصویر بزرگتر نمیشه بلکه برش داده میشه و حجم کمتری رو اشغال می کنه . حتی با وجود این تکنولوژی نیز زوم اپتیکال یه چیز دیگست و خیلی فرق میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *