ناشناخته ‌های حفاظت استادیوم‌ ها

استادیوم ‌ها با حجم بالای بیننده‌ هایی که برای تماشای رویدادهای ورزشی حضور پیدا می‌ کنند، به هدفی برای تروریست‌ ها و سایر افراد خرابکار تبدیل شده‌ اند. چندین حمله‌ ی تروریستی شدید در استادیوم‌ ها طی سال‌ هاي گذشته، همچون بمب‌ گذاری انتحاری سریالی که بیرون از استادیوم Stadede France در شهر پاریس فرانسه و در نوامبر 2015 اتفاق افتاد تنها بر نیاز به حفاظت بیشتر استادیوم ‌ها تأکید کرده ‌اند.

با این حال، پیش ‌بینی تهدیدات تروریست‌ ها و سایر حملات، امری مشکل بوده و یکی از بزرگترین چالش ‌های مربوط به حفاظت استادیوم‌ ها را ناشناخته کرده است. آقای Hank Monaco معاون بازاریابی فناوری ‌ها و راهکارهای ساختمانی در کمپانی Johnson Controls در این‌باره می ‌گوید: در عصر حاضر، متأسفانه شما باید تلاش کرده و تیم خود (پرسنل اجرایی و کارکنان بخش حفاظت استادیوم) را برای رویدادهای ناشناخته‌ آماده سازید، سعی کنید تیم خود را برای آنچه با توجه به حوادث رخ داده در سرتاسر جهان، ممکن است اتفاق بیوفتد، آماده نمایید. بعضی از آن دلایل نگرانی عبارتند از ایمنی بازیکن و تیم، تجربه‌ و ایمنی هواداران و اولین هشدارهای حادثه.

مشکلات نظارت بر جمعیت

با وجود برخی استادیوم ‌ها که گنجایش نگهداری بیش از 100 هزار تماشاچی را در هر رویداد ورزشی دارند، تضمین ایمنی و حفاظت تک تک افراد حاضر، مسئولیتی مهم و در اصل بزرگ‌ ترین دغدغه به‌ شمار می ‌رود.

آقایDavid Chauvin مدیر توسعه ‌ی کسب و کار راهکارهای ایمنی عمومی در کمپانی Genetec در این زمینه اینگونه اظهار نظر کرد: بزرگ ‌ترین نگرانی هنگام مواجهه با سالن ‌های بزرگ، تعداد بسیار زیاد افرادی است که همزمان با هم وارد می ‌شوند. این اتفاق قبل و بعد از رویداد ورزشی در حجم وسیعی رخ می‌ دهد که منجر به نگرانی زیاد ناشی از بروز تلفات جمعی در محل برگزاری می‌شود.

به گفته‌ی Laura Pedregal، مدیر بازاریابی بین ‌المللی کمپانی HertaSecurity، این وظیفه هنگام درنظر گرفتن تعداد زیاد درب ‌های ورود و خروج، مشکل ‌تر نیز خواهد شد، چرا که وظیفه ‌ی ردیابی افراد مشکل ‌ساز و اشخاصی که در لیست سیاه قرار دارند را پیچیده ‌تر می ‌کند.

گسترش یک سیستم حفاظتی کامل، از میان روش ‌های مبارزه با نگرانی ‌های حفاظت استادیوم، اولین خط دفاعی به شمار می ‌رود. ترکیب درست نظارت تصویری، کنترل دسترسی، نرم ‌افزار مدیریت تصویر و غیره می ‌تواند برای اپراتورهای حفاظتی، یک بررسی اجمالی مناسب از آنچه در حین برگزاری رویداد اتفاق می ‌افتد، ارائه خواهد کرد؛ اما دستیابی به این بررسی اجمالی نیز خالی از چالش نیست.

گام‌های دیگری برای حفاظت استادیوم ‌ها

استادیوم‌ ها در حال دریافت هشدارهایی فراتر از سیستم‌ های نظارت تصویری و کنترل دسترسی سنتی هستند. این‌ روزها بر خلاف گذشته، ورود به استادیوم‌ با محدودیت ‌ها و قوانین دقیقی همراه است که همگی برای ایمنی افراد حاضر در استادیوم در نظر گرفته شده ‌اند.

معاون ارشد کمپانی MSA Security آقای Jeffery Miller نیز در این مورد اظهار نظر کرده است: برای ورود به سالن‌ ها و مکان ‌های پر جمعیت، قانونِ اجازه‌ ی ورود به تنها کیف ‌های شفاف که محتویات آن قابل مشاهده باشد، به‌منظور کاهش تهدیدات و خطرات، تصویب شده، چرا که در کیف‌ های تیره می‌توان به ‌راحتی مواد منفجره قرار داد و وارد استادیوم شد.

همچنین استادیوم‌ ها از سگ‌ های آموزش‌ دیده‌ ی ردیاب حساس به بوی مواد منفجره استفاده می ‌کنند که می ‌توانند ترکیبات انفجاری پروکسیدی را شناسایی نمایند.

جلوگیری از حملات وسایل نقلیه

جمعیت بسیار زیادی که برای تماشای یک رویداد ورزشی به استادیوم آمده‌اند، نشان ‌دهنده‌ ی احتمال وجود تعداد زیادی از اتومبیل ‌ها و وسایل نقلیه ‌ی خطرناکی است که وارد محوطه‌ ی استادیوم و اطراف آن می ‌شوند.

به‌ منظور مقابله با این مسائل، آقای Miller مهم‌ ترين گامی که یک محل برگزاری می ‌تواند بردارد را اینگونه شرح داد: مهم ‌ترین گام، داشتن یک فرد باتجربه است که ریسک و آسیب ‌پذیری محل برگزاری را ارزیابی نماید. این کار، خلاءها و مکان‌های خطر آفرین را تشخیص خواهد داد که توصیه ‌های به‌ خصوص را برای کاهش خطرات احتمالی، ارائه دهد.

استادیوم ‌هایی برای آینده

نظارت بر استادیوم‌ ها برای همه ‌ی انواع رویدادها، مقوله‌ای است که دائماً باید مد نظر قرار گیرد. به روز نگاه داشتن راهکارهای حفاظتی، یکی از بخش‌ هاي ضروری برای حفاظت استادیوم ‌ها به شمار می ‌رود. اپراتورها و دست‌ اندركاران صنعت حفاظت استادیوم ‌ها با همکاری و فعالیت جمعی به منظور ارائه‌ ی امکانات و احتمالات جدید و به‌ کارگیری فناوری ‌های نوین، می ‌توانند سیستم ‌های خود را بهتر تجهیز نمایند تا با هر خطر احتمالی، به‌ خوبی مقابله کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *